Po ponad 37 latach od ostatniej premiery na deski Teatru Wybrzeże w Gdańsku wraca jeden z najsłynniejszych polskich dramatów, by odwołując się do romantycznych mitów zadać istotne dla nas pytania o to, co dziś ożywia polską młodzież: jakie idee, jakie marzenia, jakie wartości? I czy my, różne pokolenia Polaków, oddychamy jeszcze tą samą tradycją? Czy tylko używamy jej instrumentalnie jako swoistego narodowego alibi w walce o rząd współczesnych dusz?
Pokolenie współczesnych Kordianów może swobodnie podróżować po Europie, od Londynu, przez Włochy, po Mount Blanc, co niewątpliwie różni ich od pokolenia ojców i dziadów walczących o prawo do wolności. Współczesny Kordian w walce o lepsze jutro nie musi już zabijać cara, ale może chce walczyć o lepszą Polskę? Tylko jak dziś rozumieć tę walkę? Czy idea mesjanizmu może być jeszcze bliska młodemu pokoleniu? Czy bliższy mu jest duch pokordianowej, narcystycznej autokreacji? I wreszcie co takiego Kordian zostawił nam w swoim duchowym testamencie? Winkelriedyzm? Czy może raczej krwawe ucieleśnienia szlachetnych idei ocierające się o terror?