Widma, czyli sceny liryczne z poematu Adama Mickiewicza na głosy solo, chór mieszany i orkiestrę, napisał Stanisław Moniuszko przed 1859 rokiem (dokładna data powstania jest nieznana). Utwór został dedykowany Marii Kalergis, uczennicy Chopina i mecenasce sztuki, „jako pamiątka wdzięczności”. Kompozytor wybrał dla Widm formę muzyczną kantaty. Prawykonanie utworu odbyło się w rocznicę wybuchu powstania styczniowego, 22 stycznia 1865 roku, w Salach Redutowych Teatru Wielkiego.
Poznańskie Widma zrealizowane w 2022 r. to nowoczesna, operująca współczesnymi środkami wyrazu muzyczno-teatralna interpretacja obrzędu guseł z drugiej części Dziadów, wg pomysłu i pod batutą Mateusza Ługowskiego. Muzyka Stanisława Moniuszki została opracowana przez Grzegorza Urana i zawiera dodatkową muzyczną warstwę elektroakustyczną, której autorką jest Monika Wierbiłowicz. Projekt został zrealizowany i jest wykonywany przez studentów Wydziału Instrumentalistki, Wykonawstwa Historycznego, Jazzu i Muzyki Estradowej oraz Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Wokalistyki, Teorii Muzyki i Edukacji Artystycznej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.
Autorzy aranżacji oraz wykonawcy z młodzieńczą pasją i świeżością spojrzenia artystycznego realizują wokalne partie solowe i chóralne oraz partię orkiestrową. Dedykowana scenografia oraz sugestywnie oddające atmosferę guseł kostiumy wprowadzają widza w trans obrzędu. Gra świateł i efekty wizualne realizowane przy współpracy Teatru Wielkiego w Poznaniu dopełniają upiorny i osobliwy obraz inscenizacji. Orkiestra usytuowana jest w bliskim sąsiedztwie widzów, co stwarza rzadko spotykaną okazję do obcowania z żywym wykonawstwem: muzyki, obrazu, świateł oraz z aktorami, w skondensowanym, 60-minutowym spektaklu. Realizacja ta daje szansę, by z bliska zaobserwować pracę dyrygenta, operatorów świateł i wpływ poszczególnych współczynników przedstawienia na końcowy efekt dzieła.
Ten niezwykły spektakl tworzy na scenie i przed nią aż 60 wykonawców!