Komisja Artystyczna

Komisja Artystyczna VIII Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”

dr Patryk Kencki (przewodniczący)
Teatrolog. Adiunkt w Instytucie Sztuki  Polskiej Akademii Nauk, wykładowca Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi i wiceprezes Polskiej Kompanii Teatralnej. Założyciel portalu „Teatrologia.info”.  W przeszłości związany z warszawskim Muzeum Teatralnym, pracował  również jako adiunkt na Wydziale Aktorskim i Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz jako sekretarz redakcji „Pamiętnika Teatralnego”. Autor stu kilkudziesięciu publikacji, w tym monografii: „Inspiracje starotestamentowe w dramacie polskiego renesansu (1545-1625)”, Warszawa 2012; „Staropolski Molière”, Warszawa 2021.

Grzegorz Janikowski
Od marca 2017 r. redaktor w Dziale Kultury Polskiej Agencji Prasowej. Absolwent PWST im. A. Zelwerowicza w Warszawie i The Samuel Beckett Centre for Drama & Theatre Studies (Trinity College – Dublin). W 2002 r. ukończył studia doktoranckie w Szkole Nauk Społecznych Instytutu Filozofii I Socjologii PAN w Warszawie.
Krytyk teatralny i publicysta, były wykładowca Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie oraz Wydziału Sztuki Lalkarskiej AT w Białymstoku (do 2018 r.). W latach 1998-2012 pracownik Instytutu Sztuki PAN.
Wieloletni sekretarz redakcji „Pamiętnika Teatralnego” i „Sceny”, rzecznik prasowy Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTAKT w Toruniu i Międzynarodowego Festiwalu Działań Teatralnych i Plastycznych ZDARZENIA w Tczewie.
Publikował m.in. w „Pamiętniku Teatralnym”, ,„Scenie”, „Teatrze”, „Dialogu”, „Opcjach”, „Aspiracjach”, w dziennikach „Rzeczpospolita” i „Życie”, w tygodniku „Razem”, w „Sycynie” i na wortalu „Kultura Enter”.

dr Magdalena Mikrut-Majeranek
Doktor nauk humanistycznych, absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, kulturoznawca i historyk, z zawodu dziennikarka (zastępca redaktora naczelnego portalu Histmag.org oraz redaktor portali informacyjnych na Górnym Śląsku), recenzentka teatralna od 2009 roku związana z Dziennikiem Teatralnym, a od  2020 z portalem www.teatrologia.info. Laureatka stypendium marszałka województwa śląskiego w dziedzinie kultury 2019 („Terpsychora wśród hałd. Taniec na Górnym Śląsku w latach 1989-2019”) oraz laureatka stypendium twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie literatury w 2020 (publikacja poświęcona Henrykowi Konwińskiemu). Autorka wielu artykułów naukowych i popularnonaukowych poświęconych kulturze współczesnej.

Magdalena Piekarska
Dziennikarka, recenzentka teatralna. Współpracuje m.in. z pismem Didaskalia, portalem teatralny.pl, miesięcznikiem „Wysokie Obcasy Extra”. Członkini Wrocławskiej Rady Kultury.

dr hab. Paweł Stangret
Pracownik Instytutu Literaturoznawstwa na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Zajmuje się teatrem i literaturą XX i XXI wieku – historią, jak również krytyką teatralną. Autor książek Tadeusz Kantor pisarz. „Lekcje mediolańskie” jako tekst literacki (2014) oraz Artysta jako tekst. Nowoczesna sztuka metatekstu (2018 – poświęconą kreacji wizerunku Tadeusza Kantora, Krystiana Lupy oraz duetu Demirski/Strzępka). W dorobku ma publikacje w „Teatrze” (m.in. wielokrotny recenzent festiwali teatralnych). „Didaskaliach”, „Dialogu”. Zajmuje się również teorią teatru nowoczesnego. Na UKSW prowadzi zajęcia między innymi z Historii teatru  Warsztatu krytyka teatralnego. Był członkiem Komisji Artystycznej w 27 edycji Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Anna Wakulik
Urodziła się w Gdańsku, ukończyła Szkołę Dramatu przy Teatrze na Woli i Instytut Kultury Polskiej UW. W latach 2017–2020 dramaturg teatru Dramatycznego w Warszawie. W latach 2012–2014 kierowniczka literacka Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie.
Autorka sztuk Zażynki (Teatr Polski w Poznaniu, reż. Katarzyna Kalwat; The Royal Court Theatre w Londynie, reż. Caroline Steinbeis; sztuka była nominowana do London Evening Standard Theatre Awards 2013, zdobyła Nagrodę Dziennikarzy w konkursie Metafory Rzeczywistości, znalazła się w finale Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), Bohaterowie (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, reż. Ewelina Pietrowiak), Zofia (Teatr Powszechny w Warszawie, reż. Beniamin Bukowski). Finalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w latach: 2010 za tekst Krzywy domek (realizacja w cyklu „Teatroteka”, reż. Anna Wieczur-Bluszcz, 2016; Teatr Polskiego Radia, reż. Janusz Kukuła), 2014 za Waszą wysokość (prapremiera: Teatr WARSawy, reż. Katarzyna Kalwat; realizacja w cyklu „Teatroteka”, reż Agnieszka Smoczyńska, 2015; Teatr Polskiego Radia, reż. Julia Mark, 2017), 2015 za Dziki Zachód, 2016 za Błąd wewnętrzny; finalistka Metafor Rzeczywistości 2009 za tekst Sans Souci; laureatka konkursu dramaturgicznego Teatru Wybrzeże za tekst Elżbieta H. (2011).
W latach 2006–2009 rzeczniczka prasowa Teatru Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie. Publikowała w „Dialogu” (sztuki: Sans Souci, Elżbieta H., Zażynki, Wasza Wysokość, Dziki Zachód). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego,  Marszałka Województwa Pomorskiego i Miasta Gdańska. Rezydentka Royal Court Theatre w Londynie, Willi Decjusza w Krakowie, teatru Sala Beckett w Barcelonie. Prowadziła zajęcia creative writing w Collegium Civitas, Szkole Dramatu i Wyższej Szkole Fotografii w Warszawie, w Teatrze Sala Beckett w Barcelonie, na uniwersytecie w Târgu Mureș i szkole teatralnej Paolo Grassi w Mediolanie. Była selekcjonerką i jurorką Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, pisała felietony na portalu E-teatr.pl. Jej sztuki zostały przetłumaczone na niemiecki, włoski, angielski, rumuński, kataloński, francuski, węgierski, hebrajski. W roku 2021 ukazała się antologia jej sztuk Błąd wewnętrzny (Wydawnictwo Akademickie, Kraków), w 2022 roku ukaże się książkowe wydanie sztuki Grupa krwi (Wydawnictwo Instytutu Teatralnego, Warszawa).

Maryla Zielińska
Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracowała m.in. w teatrach Starym w Krakowie, Narodowym, Współczesnym we Wrocławiu oraz w „Didaskaliach”, „Gazecie Wyborczej”, „Teatrze”; publikowała również w wielu czasopismach i książkach zbiorowych. Jedna z kuratorek wystaw „Muzeum Starego Teatru: Witkacy, ten wariat z Krupówek” (Zakopane, „Witkiewiczówka”, 1989), „Mrożek!” (Kraków, Łódź, Radom, Warszawa, 1990). Współautorka albumów „Stary Teatr” (Kraków, 1991), „Jarzyna: Teatr / Theatre” (Warszawa 2009). Członek komisji artystycznej i juror siedmiu edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Prowadziła zajęcia z teatru współczesnego na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego i z pisania o teatrze na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
Redaktor Kolekcji Teatralnej Narodowego Instytut Audiowizualnego i Nowej Siły Krytycznej, portalu młodych recenzentów na e-teatr.pl. Główne pole jej obecnych zainteresowań, to życie i twórczość Jerzego Grzegorzewskiego.