Werdykt

Werdykt Jury 

Jury Konkursu w składzie: Sławomira Łozińska (przewodnicząca), Piotr Ratajczak, Marek Troszyński, Marzenna Wiśniewska, Kalina Zalewska, po obejrzeniu 5 przedstawień finałowych postanowiło przyznać:

  • Nagrodę w wysokości 2000 zł za rolę Sawy, kozaka regimentarskiego w spektaklu “Sen srebrny Salomei” w reżyserii Piotra Cieplaka z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy dla Pawła Wolaka.
  • Nagrodę w wysokości 2000 zł za rolę Pana Regimentarza Stempowskiego w spektaklu “Sen srebrny Salomei” w reżyserii Piotra Cieplaka z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy dla Bogdana Grzeszczaka.
  • Nagrodę w wysokości 2000 zł za rolę Księżniczki Wiśniowieckiej w spektaklu “Sen srebrny Salomei” w reżyserii Piotra Cieplaka z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy dla Gabrieli Fabian.
  • Nagrodę w wysokości 2000 zł za rolę Panny Salomei Gruszczyńskiej w spektaklu “Sen srebrny Salomei” w reżyserii Piotra Cieplaka z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy dla Magdy Biegańskiej.
  • Nagrodę w wysokości 2000 zł za role Pokojówki oraz Anny w spektaklu “Znachor” w reżyserii Jakuba Roszkowskiego z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie dla Anny Syrbu.
  • Nagrodę w wysokości 2000 zł za role Draba 1 oraz Leszka w spektaklu “Znachor” w reżyserii Jakuba Roszkowskiego z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie dla Mateusza Bieryta.
  • Nagrodę w wysokości 9000 zł (do równego podziału) za muzykę i jej performatywne wykonanie w spektaklu “Ballady i romanse” w reżyserii Piotra Soroki, Zdenki Pszczołowskiej, Błażeja Peszka z Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego dla Magdy Pasierskiej i Szymona Tomczyka.
  • Nagrodę w wysokości 9000 zł za scenografię i kostiumy w spektaklu “Znachor” w reżyserii Jakuba Roszkowskiego z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie dla Mirka Kaczmarka.
  • Nagrodę w wysokości 10 000 zł za reżyserię spektaklu “Znachor” z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie dla Jakuba Roszkowskiego.

Jury zdecydowało nie przyznać Nagrody Głównej im. Wojciecha Bogusławskiego. 

Jury zdecydowało o przyznaniu dwóch równorzędnych nagród w wysokości 40 000 zł dla przedstawień: 

  • “Sen srebrny Salomei” w reżyserii Piotra Cieplaka z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, za szlachetny minimalizm, który umożliwił stworzenie przestrzeni dla słowa i ukazał powiązania między dramatem Juliusza Słowackiego i współczesnością, 
  • “Znachor” w reżyserii Jakuba Roszkowskiego z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, za brawurową i konsekwentnie kampową inscenizację powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza zagraną przez zespół ze znakomitym wyczuciem konwencji. 

 

Werdykt Komisji Artystycznej

Komisja Artystyczna VIII Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej “Klasyka Żywa” w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Grzegorz Janikowski, Magdalena Mikrut-Majeranek, Magdalena Piekarska, Paweł Stangret, Anna Wakulik, Maryla Zielińska do udziału w 47. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych/”Klasyka Żywa”, będących finałem Konkursu, nominowała następujące przedstawienia:

  1. “Ballady i romanse” Adama Mickiewicza w reżyserii Piotra Soroki, Zdenki  Pszczołowskiej, Błażeja Peszka z Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego;
  2. “Ballady i romanse ver. 2022” Adama Mickiewicza w reżyserii Roksany Miner z Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu;
  3. “Sen srebrny Salomei” Juliusza Słowackiego w reżyserii Piotra Cieplaka z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy;
  4. “Wyskubki” Tadeusza Różewicza w reżyserii Pawła Kamzy z Wrocławskiego Teatru Współczesnego im. Marii i Edmunda Wiercińskich;
  5. “Znachor” Tadeusza Dołęgi-Mostowicza w reżyserii Jakuba Roszkowskiego z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

 

Nagroda Specjalna im. Stanisława Hebanowskiego (30 000 zł do równego podziału, po 15 000 zł dla każdego z teatrów) za najciekawsze odkrycie repertuarowe została przyznana ex aequo spektaklom:

  • “Czekoladki dla prezesa” Sławomira Mrożka w reżyserii Ewy Domańskiej, Ewy Makomaskiej z Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie;
  • “Idzie skacząc po górach” Jerzego Andrzejewskiego w reżyserii Igora Gorzkowskiego z Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu.

Komisja Artystyczna zdecydowała o przyznaniu nagród dodatkowych:

  • dla Jana Jaworskiego, Szczepana Pospieszalskiego, Joanny Szczęsnowicz, Jana Tarkowskiego za muzykę w spektaklu “Kongres futurologiczny” Stanisława Lema w reżyserii Daniela Adamczyka z Teatru Czytelni Dramatu Centrum Kultury w Lublinie;
  • dla Joanny Biskup-Brykczyńskiej za warstwę plastyczną – scenografię inspirowaną rysunkami Bohdana Butenki w spektaklu “Cyryl, gdzie jesteś?” Wiktora Woroszylskiego w reżyserii Piotra-Bogusława Jędrzejczaka z Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach im. Stefana Karskiego;
  • dla Mikołaja Chroboczka za rolę Baltazara De Campos de Baleastadar w spektaklu “Sonata Belzebuba” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Radka Stępnia z Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi;
  • dla Lidii Dudy za rolę Ciotki Petroneli w spektaklu “Marzenia polskie” Michała Bałuckiego w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.