Bolesław Prus
Faraon

Reżyseria: Cezary Tomaszewski
Adaptacja i dramaturgia: Grzegorz Niziołek
Scenografia i kostiumy: BRACIA – Agnieszka Klepacka, Maciej Chorąży
Światła: Jędrzej Jęcikowski
Muzyka: Giuseppe Verdi/ Karol Nepelski
Obsada: Oriana Soika, Mateusz Wojtasiński, Karol Pruciak, Michał Czaderna, Marta Gzowska-Sawicka
Chór: Izabela Czyżycka, Piotr Gajos, Anita Jancia-Prokopowicz, Jagoda Krzywicka, Tomasz Lorek, Flaunnette Mafa, Grzegorz Margas, Sławomir Miska, Adam Myrczek, Rafał Sawicki, Grzegorz Sikora, Marta Suprun, Wiktoria Węgrzyn-Lichosyt
Premiera: 4 czerwca 2022

Przywykło się interpretować „Faraona” Bolesława Prusa jako powieść o mechanizmach władzy, o walce młodego następcy tronu z potężną kastą kapłanów. Tak odczytał to dzieło Jerzy Kawalerowicz w swojej wybitnej filmowej adaptacji. Powieść Prusa zawiera jednak jeszcze inne wątki: przedstawia rozpad wielkiego państwa, jego kultury, jego instytucji. Militarne ambicje młodego Ramzesa rozbijają się nie tylko o władzę kapłanów. Toną w morzu konfliktów narodowościowych, religijnych, kulturowych. W tym samym tyglu narodowościowych napięć toczy się miłosny dramat bohatera. „Faraon” Prusa, podobnie jak „Aida” Verdiego, przedstawia starożytny Egipt jako alegorię XIX-wiecznej Europy, która rewolucyjnym zmianom, znoszącym podziały klasowe, przeciwstawia ideologię nacjonalizmu, głoszącego potrzebę silnych granic, autorytarnej władzy i mocnych tożsamości narodowych. Ten temat dzisiaj wydaje się o wiele bardziej nośny niż walka młodego władcy z kapłanami. Wojenne zapędy Ramzesa nie budzą już naszej sympatii a wszechobecny populizm sprawia, że politycznym wrogiem stają się nie tylko potężni kapłani, ale także społeczeństwa, do których należymy.