26 września 2016

Trwa II edycja konkursu „Klasyka Żywa”

Do końca roku teatry repertuarowe, prywatne, stowarzyszenia i szkoły teatralne mogą zgłaszać realizacje klasycznych tekstów dramatycznych do II edycji konkursu „Klasyka Żywa”. Do zdobycia jest szereg naród indywidualnych i zespołowych oraz refundacja części kosztów przygotowania premiery. Finał „Klasyki” będzie miał miejsce podczas 42. Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska”  w dniach 4-9 kwietnia 2016.

Obecnie w Konkursie bierze udział 39 inscenizacji z 31 teatrów. Premiera zgłoszonego spektaklu musi odbyć się w okresie 1 września 2015 – 31 grudnia 2016 i musi być tekstem klasycznym, powstałym przed końcem roku 1980. Ten zapis regulaminowy znacznie wzbogacił repertuar „Klasyki” o takich autorów, jak Stanisław Lem, Jerzy Andrzejewski, Tadeusz Różewicz, Helmut Kajzar czy Tymoteusz Karpowicz. Jak tłumaczy ideę Konkursu Dariusz Kosiński „Klasyka żywa to dawny tekst znajdujący oddźwięk we współczesności, rezonujący tak w twórcach, jak i w zapraszanych na przedstawienia partnerach teatralnej rozmowy”. Pośród zgłoszonych przedstawień są więc także teksty sięgające do odległej przeszłości: Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim Mikołaja z Wilkowiecka, Krakowiacy i Górale Wojciecha Bogusławskiego, a nawet anonimowi autorzy z XIII-XV wieku.  Popularnością cieszą się także adaptacje Krzyżaków. Inspirujący dla twórców okazał się w tej edycji konkursu Stanisław Ignacy Witkiewicz – do tej pory zgłoszone zostały aż 4 inscenizacje jego tekstów.

Uczestnicy mają 30 dni od momentu premiery na zgłoszenie do Konkursu (można to zrobić również przed planowaną premierą) i mogą zrobić to za pomocą poczty tradycyjnej lub elektronicznie (regulamin i formularze zgłoszeniowe znajdują się w zakładce EDYCJA II – Regulamin). Warunkiem dopuszczenia do Konkursu jest także konieczność zagrania spektaklu co najmniej 10 razy.

Do udziału w 42. Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska” w Opolu – które będą finałem Konkursu i podczas których ogłoszone zostaną nagrody – nominuje spektakle Komisja Artystyczna, którą tworzą obecnie: Dariusz Kosiński (przewodniczący), Jarosław Cymerman, Aneta Groszyńska-Liweń, Ewa Guderian-Czaplińska, Patryk Kencki, Jolanta Kowalska i Wanda Świątkowska. Finalistów poznamy w styczniu 2017. Poza licznymi nagrodami, które przyzna specjalnie powołane Jury – w tym Nagrodą Główną im. Wojciecha Bogusławskiego – Komisja Artystyczna rozdysponuje refundacje, o które mogą ubiegać się wyłącznie inscenizacje tekstów dramatycznych. Gwarancje otrzymania refundacji mają te spektakle, które przypominają teksty nieobecne na polskich scenach od 10 lat.

Celem Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” jest intensyfikacja obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach polskich teatrów i wzmacnianie zainteresowania dzisiejszych twórców i odbiorców teatru dawną literaturą rodzimą, jej potencjałem intelektualnym i kulturotwórczym. Pierwsza edycja ogłoszona i przeprowadzona została w latach 2013-2015 w związku z jubileuszem 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Wzięły w niej udział aż 83 spektakle z 31 polskich miast.  II edycja konkursu „Klasyka Żywa” wystartowała w październiku 2015. Niebawem ogłoszona zostanie III edycja.Organizatorem Konkursu jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Kontakt: Krystyna Mogilnicka (koordynatorka)
klasyka@instytut-teatralny.pl
tel.:  (22) 501 70 25; (0) 698-517-579

Stuprocentowa frekwencja i zachwyt krytyki – podsumowanie 41. OKT
3 maja 2016

Stuprocentowa frekwencja i zachwyt krytyki – podsumowanie 41. OKT

Tegoroczna edycja Opolskich Konfrontacji Teatralnych zakończyła się sukcesem – publiczność oraz media doceniły  wysoką rangę i kulturotwórczą rolę festiwalu nie tylko w  skali regionu, ale także całego kraju.

41. OKT wzbudziły duże zainteresowanie publiczności – festiwalowe spektakle zobaczyło łącznie ponad 2 tys. widzów, a frekwencja na scenach Teatru Kochanowskiego była niemal stuprocentowa. Pochlebnie o konfrontacjach wypowiedzieli się krytycy, lokalne a także ogólnopolskie media.  Opolska „Gazeta Wyborcza” pisała, że po zeszłorocznych, rozczarowujących edycjach Konfrontacje nareszcie odżyły,  zachwalając różnorodność i dynamikę festiwalowych propozycji.  Dziennikarze TVP Opole w obszernej relacji telewizyjnej zauważyli, że festiwal odzyskuje swoją rangę. Pojawiły się tam także opinie opolskich widzów, którzy uznali nową formułę festiwalu za „bardziej obiektywną”.

Tegoroczna edycja festiwalu miała wyjątkowy charakter przeglądu, w ramach którego prezentowane były spektakle rekomendowane w I edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.  Norbert Rakowski, dyrektor Teatru Kochanowskiego, zapowiedział, że w przyszłorocznej edycji weźmie udział także klasyczny spektakl opolski, który wyreżyseruje Anna Augustynowicz.

 

Opolskie Konfrontacje Teatralne zakończone
12 kwietnia 2016

Opolskie Konfrontacje Teatralne zakończone

W niedzielę 10 kwietnia zakończyły się trwające 6 dni 41. Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Polska”.  Grzegorz Artman został niekwestionowanym zwycięzcą w plebiscycie jury społecznego i dziennikarzy.

Ostatnim pokazem festiwalu była „Grażyna” Radosława Rychcika z Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie – spektakl nagrodzony III Nagrodą w I edycji Konkursu. Po pokazie Norbert Rakowski dokonał uroczystego zamknięcia festiwalu, zapraszając przedstawicieli jury społecznego i dziennikarzy do ogłoszenia wyników i przyznania nagród.

Jury społeczne przyznało dwie nagrody i jedno wyróżnienie. Pierwsza nagroda w wysokości 3.000 zł przypadła Grzegorzowi Artmanowi, aktorowi Teatru Polskiego w Bydgoszczy, za najciekawszą i złożoną kreację aktorską. Drugą nagrodę w wysokości 2.000 zł przyznano Maciejowi Chojnackiemu z Teatru Wybrzeże w Gdańsku za najlepszą scenografię w spektaklu „Faraon”. Wyróżnienie otrzymał Chór Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie.

Pięcioosobowe jury obradowało w składzie: Wojciech Bimek, Jolanta Gębczak, Olga Papacz, Elżbieta Szczepanik, Rafał Wałęka.

Uznanie jury dziennikarzy otrzymali zaś: Karolina Bacia za rolę Diany w spektaklu „Fantazy” w reż. Michała Zadary, Grzegorz Artman za rolę Lucyfera w spektaklu „Samuel Zborowski” w reż. Pawła Wodzińskiego i Robert Urbański za adaptację „Cara Samozwańca” w reż. Jacka Głomba.

Czteroosobowe jury dziennikarzy współtworzyli: Justyna Przyborowicz (Radio Opole), Iwona Kłopocka (NTO), Beata Kustra („Didaskalia”), Henryk Mazurkiewicz (teatralny.pl).

Ostatniego dnia festiwalu odbył się też prowadzony przez Piotra Olkusza panel dyskusyjny „Interpretacja klasyki – perspektywy”, w którym wzięli udział m.in. dyrektor II edycji „Klasyki Żywej” Zenon Butkiewicz, dyrektor Instytutu Teatralnego Dorota Buchwald, dyrektor Teatru Kochanowskiego w Opolu Norbert Rakowski oraz reżyserzy prezentowanych podczas festiwalu spektakli: Radosław Rychcik, Adam Nalepa czy Jacek Głomb. Dyskutowano o wpływie konkursu „Klasyka Żywa” na jakość i ilość wystawień klasyki w polskim teatrze oraz o przyjętych w Konkursie kryteriach. W tym kontekście przywołano także znakomity artykuł Wandy Świątkowskiej wydrukowany w marcowym numerze „Dialogu” pt. „Klasyka? Żywa!”. Warto przeczytać!

Konferencja prasowa „Klasyka unosi!” –  Opolskie Konfrontacje Teatralne w nowej odsłonie
31 marca 2016

Konferencja prasowa „Klasyka unosi!” – Opolskie Konfrontacje Teatralne w nowej odsłonie

30 marca o godz. 14:00 w siedzibie Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego odbyła się konferencja prasowa „Klasyka unosi!”  zapowiadająca 41. Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Polska”, które w tym roku, w nowej odsłonie, odbędą się w dniach 5-10 kwietnia w Opolu. Podczas konferencji został zaprezentowany i omówiony program Festiwalu.

W spotkaniu wzięli udział:
Norbert Rakowski, dyrektor Festiwalu OKT „Klasyka Polska” oraz Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu,
Bartosz Porczyk, aktor, laureat I edycji Konkursu „Klasyka Żywa” za rolę Gustawa/Konrada w spektaklach Dziady. Części I, II, IV i wiersz Upiór oraz Dziadów część III Adama Mickiewicza w reżyserii Michała Zadary (spektakle otrzymały Nagrodę Główną Konkursu),
Zenon Butkiewicz, dyrektor II edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”,
Dorota Buchwald, dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

Spotkanie rozpoczęła Dorota Buchwald, opowiadając o „nowym otwarciu” Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska” i formule festiwalu budowanej w oparciu o spektakle biorące udział w Konkursie „Klasyka Żywa”. Następnie głos zabrał Norbert Rakowski, zdradzając szczegóły tegorocznej edycji i omawiając jej program główny, na który składają się spektakle rekomendowane przez Jury I edycji Konkursu, oraz zdarzenia towarzyszące: koncerty, warsztaty, wystawy, projekcje, spotkania z twórcami, konkursy. Wprowadził też wątek „Klasyki Żywej” w kontekście kolejnej edycji. „Nowe oblicze” Opolskich Konfrontacji Teatralnych, które ujawni się już w tym roku, dopełni się w przyszłym, kiedy na 42. OKT zagoszczą spektakle rekomendowane przez Komisję Artystyczną trwającej obecnie edycji. To właśnie podczas 42. OKT Jury Festiwalu wyłoni zwycięzców Konkursu. Zenon Butkiewicz opowiedział o I oraz II edycji Konkursu, a także o miejscu klasyki w polskim teatrze, wspominając rok ubiegły jako rok przełomowy dla klasyki w kontekście ilościowym i jakościowym. Na koniec wypowiedział się gość specjalny – Bartosz Porczyk – zwracając uwagę na trudności interpretacyjne, jakie dostarcza aktorowi repertuar klasyczny i podkreślając zmieniającą się rolę klasyki w polskim teatrze.

 

 

10 marca 2016

„Klasyka Żywa” na 41. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Polska”

W dniach 5-10 kwietnia w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu odbędą się 41. Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Polska”.  W programie festiwalu, który poznamy niebawem, znajdzie się między innymi 8 spektakli, które wzięły udział w I edycji konkursu „Klasyka Żywa”.

Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Polska” to doroczny festiwal, którego celem jest prezentacja i popularyzacja najwartościowszych spektakli z dziedziny klasyki polskiej, utworów niezwykle ważnych w historii polskiego dramatu, wciąż na nowo odczytywanych i interpretowanych. Tegoroczna edycja ma wyjątkową formułę przeglądu, w ramach którego prezentowane będą m. in. rekomendowane w I edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej  spektakle:

• Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy)
• Grażyna (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie)
• Fantazy (Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszaw
• Faraon (Teatr Wybrzeże w Gdańsku)
• Remus (Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku)
• Samuel Zborowski (Teatr Polski w Bydgoszczy / Fundacja sztuka.idea)

Poza spektaklami rekomendowanymi przez Jury I edycji Konkursu w programie festiwalu znajdą się także dwa przedstawienia, które brały udział w Konkursie Inscenizacji: [ˈdʑadɨ] z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora oraz Rodzina  Fundacji HI ART! z Warszawy.

Finał I edycji Konkursu – prezentacja w teatrach w całej Polsce spektakli biorących udział w Konkursie Inscenizacji oraz transmitowane w teatrach ogłoszenie wyników na antenie TVP Kultura – miał miejsce 28 listopada 2015 roku. W drugiej, trwającej obecnie edycji, biorą udział już 23 spektakle z 15 miast, a zgłoszenia można wysyłać do końca roku. Werdykt II edycji zostanie ogłoszony na 42. OKT.

 

5 stycznia 2016

Poznaliśmy skład Komisji Artystycznej II edycji Konkursu

We wtorek 22 grudnia dr Zenon Butkiewicz jako Dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego wręczył nominacje członkom nowej Komisji Artystycznej.

W składzie Komisji Artystycznej II edycji Konkursu znaleźli się:
Dariusz Kosiński (przewodniczący), Jarosław Cymerman, Aneta Groszyńska-Liweń, Ewa Guderian-Czaplińska, Jolanta Kowalska, Patryk Kencki oraz Wanda Świątkowska.
Dyrektorem Konkursu został Zenon Butkiewicz.

Więcej informacji wkrótce w zakładce Edycja II – Komisja Artystyczna.

28 listopada 2015

Finał konkursu KLASYKA ŻYWA: Werdykt

Jury Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” w składzie: Beata Guczalska, Tomasz Kubikowski, Artur Daniel Liskowacki, Małgorzata Sikorska Miszczuk, Jacek Sieradzki (przewodniczący), Wanda Świątkowska po obejrzeniu 83 przedstawień konkursowych przyznało:

• Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego (150 tys zł.) Teatrowi Polskiemu we Wrocławiu za spektakl „Dziady. Części I, II, IV i wiersz Upiór” oraz za spektakl „Dziadów część III” Adama Mickiewicza,
• II Nagrodę Konkursu będącą jednocześnie Nagrodą Specjalną im. Stanisława Hebanowskiego za najciekawsze odkrycie repertuarowe (100 tys. zł.) Teatrowi im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy za spektakl „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” Adolfa Nowaczyńskiego,
• III Nagrodę Konkursu (50 tys. zł.) Teatrowi im. Ludwika Solskiego w Tarnowie za spektakl „Grażyna” Adama Mickiewicza.

Ponadto jury pragnie z satysfakcją odnotować istotną i cenną obecność wielu pozycji polskiej literatury klasycznej w programach artystycznych Teatru Wybrzeże w Gdańsku i Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

Jury przyznało dwie nagrody specjalne po 20 tys. złotych Miejskiemu Teatrowi Miniatura w Gdańsku za spektakl „Remus” Aleksandra Majkowskiego i Scenie Polskiej Teatru Cieszyńskiego w Czeskim Cieszynie (w koprodukcji z Zamkiem Cieszyn) za spektakl „Powsinogi beskidzkie” Emila Zegadłowicza. Obydwie inscenizacje mało znanych lub zapomnianych tekstów klasycznych odznaczają się niezwykłymi walorami integracyjnymi dla społeczności Kaszub i Śląska Cieszyńskiego.

Jury przyznało następujące nagrody i wyróżnienia indywidualne:

A
W dziedzinie prac dramaturgicznych
• Nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Robertowi Urbańskiemu za opracowanie dramaturgiczne spektaklu „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” Adolfa Nowaczyńskiego w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy,
• Nagrodę w wysokości 7 tys. zł. Jakubowi Roszkowskiemu i Adamowi Nalepie za adaptację „Faraona” Bolesława Prusa w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku,
• Nagrodę w wysokości 7 tys. zł. Natalii Korczakowskiej i Wojtkowi Zrałkowi Kos¬sa¬ko¬w-skiemu za adaptację „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.

B
W dziedzinie reżyserii
• Nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Michałowi Zadarze za „Dziady. Części I, II, IV i wiersz Upiór” oraz za spektakl „Dziadów część III” Adama Mickiewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu,
• Nagrodę w wysokości 7 tys. zł. Radosławowi Rychcikowi za „Grażynę” Adama Mickiewicza w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie,
• Nagrodę w wysokości 7 tys. zł. Małgorzacie Bogajewskiej za „Ich czworo” Gabrieli Zapolskiej w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi,
• Nagrodę w wysokości 7 tys. zł. Dagmarze Żabskiej za „Króla Maciusia I” Janusza Korczaka w Teatrze Figur Kraków,
• Nagrodę w wysokości 7 tys. zł. Lenie Frankiewicz za „Plastusiowy pamiętnik” Marii Kownackiej w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy,
• Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Anecie Groszyńskiej za „Lalkę” Bolesława Prusa w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej,
• Wyróżnienie za debiut w wysokości 4 tys. zł. Jakubowi Falkowskiemu za spektakl „Stara kobieta wysiaduje” w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

C
W dziedzinie scenografii
• Nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Annie Met za „Bramy raju” Jerzego Andrzejewskiego we Wrocławskim Teatrze Współczesnym im. Edmunda Wiercińskiego i „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku,
• Nagrodę w wysokości 7 tys. zł Mirkowi Kaczmarkowi za „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

D
W dziedzinie muzyki
• Nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Jackowi Wierzchowskiemu za „Akropolis” Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Współczesnym w Szczecinie,
• Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Karolowi Nepelskiemu za spektakl „Król” Juliusza Słowackiego w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie,
• Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Tomaszowi Krzyżanowskiemu za spektakl „Król Maciuś I” Janusza Korczaka w Teatrze Figur Kraków,

E.
W dziedzinie choreografii
• Nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Witoldowi Jurewiczowi za spektakl „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” Adolfa Nowaczyńskiego w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.

F.
W dziedzinie aktorstwa
• Nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Barbarze Wysockiej za rolę Idalii w „Fantazym” Juliusza Słowackiego w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie,
• Nagrodę w wysokości 7 tys. zł Magdalenie Łaskiej za rolę Plastusia w „Plastusiowym pamiętniku” Marii Kownackiej i za rolę Chochoła w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy,
• Nagrodę w wysokości 7 tys. zł Gabrieli Muskale za rolę Żony w „Ich czworo” Gabrieli Zapolskiej w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi,
• Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Matyldzie Baczyńskiej za monodram „Król” Juliusza Słowackiego w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie,
• Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Joannie Droździe za rolę Racheli w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.
• Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Marcie Smuk za rolę Dziudziulińskiej w „Klubie kawalerów” Michała Bałuckiego w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni,
• Nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Bartoszowi Porczykowi za rolę Gustawa-Konrada
w „Dziadach” Adama Mickiewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu,
• Nagrodę w wysokości 7 tys. zł Samborowi Czarnocie za rolę Fedyckiego w „Ich czworo” Gabrieli Zapolskiej w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi,
• Nagrodę w wysokości 7 tys. zł Ireneuszowi Czopowi za rolę Króla Ignacego w spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Witolda Gombrowicza w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi,
• Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Grzegorzowi Artmanowi za rolę w „Samuelu Zborowskim” Juliusza Słowackiego Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy,
• Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Tomaszowi Nosinskiemu za rolę Guślarza (Jokera) w „Dziadach” Adama Mickiewicza w Teatrze Nowym w Poznaniu.
• Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Pawłowi Wolakowi za rolę Kniazia Szujskiego w spektaklu „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” Adolfa Nowaczyńskiego w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy,
• Wyróżnienie w wysokości 4 tys. zł. Wojciechowi Ziemiańskiemu za rolę Stanisława Augusta w „Termopilach polskich” Tadeusza Micińskiego i za rolę Kaprala w „Dziadach części III” Adama Mickiewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu.

Ponadto Jury zdecydowało również o rekomendacjach do Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska” w Opolu w 2016 roku:

• „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy)
• „Faraon” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku)
• „Grażyna” (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie)
• „Ich czworo” (Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi)
• „Plastusiowy pamiętnik” (Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy)
• „Przedwiośnie” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku)
• „Remus” (Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku)
• „Samuel Zborowski” (Teatr Polski w Bydgoszczy / Fundacja sztuka.idea)
• „Fantazy” ( Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie)

20 listopada 2015

Finał Konkursu „Klasyka Żywa”, święto klasyki w teatrach

28 listopada poznamy zwycięzców Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. Finał stanie się symbolicznym świętem klasyki w polskich teatrach, ponieważ tego samego dnia, na kilkudziesięciu scenach, zagrane zostaną spektakle czerpiące z polskiej literatury dawnej. Wieczór w tych teatrach rozpocznie się od transmisji z ogłoszenia werdyktu (emisja na antenie TVP Kultura o godzinie 19:00).

W pierwszej edycji Konkursu wzięły udział aż 83 spektakle z 31 polskich miast. Scenicznych realizacji polskich tekstów powstałych przed końcem 1969 roku podjęło się 60 teatrów.

Organizatorzy Konkursu od początku podkreślali, że nie chodzi w nim o odtwarzanie istniejącego kanonu, czy poszukiwanie dobrze skrojonych lekturowych ilustracji. – Aby utwór miał status klasycznego, musi być obecny w świadomości współczesnych. I to wymaga wsparcia, stąd idea Konkursu. Kiedy go inicjowaliśmy, zastanawialiśmy się jaki odzew wywoła, jakie efekty przyniesie. Odpowiedzią jest rozpoczęcie drugiej edycji – wyjaśnia Zenon Butkiewicz, dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury MKiDN.

Wręczenie nagród laureatom Konkursu odbędzie się 4 grudnia o godz. 18:00 w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich.

Ruszyła druga edycja Konkursu
14 października 2015

Ruszyła druga edycja Konkursu

14 października o godz. 15:00 w siedzibie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego doszło do uroczystego podpisania listu intencyjnego ws. organizacji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, w tym jego drugiej edycji. Jej finał będzie powiązany z festiwalem Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Polska”.

Ogłoszony konkurs ma służyć wzmocnieniu obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach teatrów, nagradzaniu najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieraniu poszukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci.
Konkurs, organizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, został powołany jako kluczowe wydarzenie obchodzonego w tym roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce. W pierwszej edycji biorą udział 84 spektakle z całej Polski. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni 28 listopada 2015 roku.

Zmiany w regulaminie, list intencyjny

Druga, ogłoszona obecnie, edycja konkursu ma zmieniony regulamin. Wydarzenie ma się odbywać cyklicznie. Teatry biorące w nim udział będą mogły ubiegać się nie tylko o nagrody ale także o refundację części kosztów przygotowania spektakli. Poszerzony został zakres czasowy sztuk teatralnych, których inscenizacje mogą startować w konkursie.
Najważniejszą zmianą jest jednak powiązanie tego wydarzenia z mającym przeszło 40-letnią tradycję festiwalem Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Polska”. Zgodnie z podpisanym w tej sprawie listem intencyjnym opolski festiwal ma stać się finałem konkursu „Klasyka Żywa”. Przyznanie nagród będzie się odbywało na scenie Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, gdzie jury będzie oglądało spektakle wytypowane przez Komisję Artystyczną Konkursu.
Już w ramach najbliższej edycji opolskiego festiwalu, która odbędzie się na wiosnę 2016 r., zaprezentowane zostaną wskazane przez jury spektakle. Finał drugiej edycji konkursu przewidziany jest na wiosnę 2017 roku.

6 sierpnia 2015

Tak teatralnego sierpnia jeszcze nie było!

Aż cztery teatry – w Gdańsku, Lublinie, Warszawie i Legnicy – przygotowują ostatnie premiery dofinansowane w ramach „Konkursu projektów”.

Pierwszą sierpniową premierą będzie Faraon Bolesława Prusa w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Realizacja, której podjął się Adam Nalepa, przewidziana jest na 21 sierpnia.

Tydzień później, 28 sierpnia, przeniesiemy się do Lublina, gdzie Paweł Passini w Centrum Kultury w Lublinie przygotowuje Bieguny na podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego, Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego, Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego i Listów Cypriana Kamila Norwida. Spektakl powstaje we współpracy z Teatrem Maska w Rzeszowie.

Następnego dnia w stołecznym Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera Michał Zadara zaprezentuje swoją interpretację Lilli Wenedy Juliusza Słowackiego, współprodukowaną przez Fundację Gospodarki i Administracji Publicznej w Krakowie.

Ostatnią konkursową premierą (30 sierpnia) będzie zaś Car Samozwaniec czyli polskie na Moskwie gody Adolfa Nowaczyńskiego w reżyserii Jacka Głomba. Spektakl realizowany jest w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.

Cztery sierpniowe premiery będą ostatnimi z 22 realizacji, które otrzymały dofinansowanie w ramach „Konkursu projektów” stanowiącego I część Konkursu Klasyka Żywa. Wraz ze spektaklami zgłoszonymi do II części Konkursu tworzą pulę 84 spektakli, które Jury obejrzy do 31 października 2015. Ogłoszenie wyników Konkursu odbędzie się 28 listopada 2015.

 

 

18 czerwca 2015

Wakacje z klasykami

Zakończyliśmy nabór i weryfikację zgłoszeń. Aż 87 spektakli bierze udział Konkursie Inscenizacji, który rozstrzygnięty zostanie w listopadzie tego roku. Lista zgłoszonych przedstawień dostępna jest w zakładce Konkurs inscenizacji.

Czeka nas bardzo teatralne lato. W lipcu zapraszamy na 2 premiery spektakli zrealizowanych na podstawie projektów, które otrzymały dofinansowanie w ramach I części Konkursu:

Piękni dwudziestoletni w reż. Piotra Ratajczak | Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach – premiera 3.07.2015

M’IRONIA. Sonata sceniczna z codą do radości w reż. Marka b. Chodaczyńskiego | Unia Teatr Niemożliwy – premiera 31.07.2015 w siedzibie Teatru Akt w Warszawie.
Kolejne 4 premiery odbędą się w sierpniu – informacje już wkrótce!

8 maja 2015

Już tylko do końca maja czekamy na zgłoszenia!

Trwa druga część konkursu Klasyka Żywa – „Konkurs inscenizacji”. Zgłoszenia przyjmujemy do 31.05.2015.

Zapraszamy wszystkie teatry z klasycznym repertuarem!

7 kwietnia 2015

Kolejne wiosenne premiery w Klasyce Żywej

W ramach konkursu Klasyka Żywa zrealizowano już trzynaście inscenizacji, które otrzymały dofinansowanie w pierwszym etapie – „Konkursie projektów”. Kolejne trzy premiery przed nami:

Rodzina w reż. Agaty Dyczko w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie – 18.04.2015 | projekt Fundacji „HI ART!”

Dziady w reż. Lecha Raczaka w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu – 24.05.2015 | projekt Fundacji Orbis Tertius

Gdzie jest Lailonia? w reż. Konrada Dworakowskiego w Teatrze PINOKIO w Łodzi – 30.05.2015

Trwa II część konkursu Klasyka Żywa, w której udział biorą zarówno przedstawienia powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną w I etapie Konkursu, jak i inne spełniające kryteria formalne określone w regulaminie. Zapraszamy!

9 marca 2015

Premierowa wiosna w Klasyce Żywej

Od początku roku odbyły się 3 premiery spektakli zrealizowanych na podstawie projektów, które otrzymały dofinansowanie w ramach pierwszego etapu  Konkursu Klasyka Żywa:

Świadkowie albo nasza mała stabilizacja w reż. Katarzyny Szyngiery w Teatrze Współczesnym w Szczecinie – 30.01.2015

BALLADYNA kwiaty ciebie nie obronią w reż. Wojciecha Farugi w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu – 27.02.2015

SACHEM wódz czarnych węży w reż. Martyny Majewskiej w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu – 28.02.2015

 

W marcu czekają nas aż 4 premiery:

[ˈdʑadɨ] w reż. Pawła Passiniego w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki – 14.03.2015

Przedwiośnie w reż. Natalii Korczakowskiej w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku – 14.03.2015

Akropolis w reż. Anny Augustynowicz w Teatrze Współczesnym w Szczecinie – 20.03.2015

Samuel Zborowski w reż. Pawła Wodzińskiego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy – 28.03.2015

 

Zapraszamy!

 

Inauguracja obchodów 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE
12 lutego 2015

Inauguracja obchodów 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE

Obchody otworzyło 12 lutego 2015 roku godzinie 16:30 w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej uroczyste spotkanie artystów, twórców i przedstawicieli teatrów publicznych z prof. Małgorzatą Omilanowską, podczas którego minister wręczyła Medale Gloria Artis: Urszuli Grabowskiej, Małgorzacie Hajewskiej-Krzysztofik, Annie Radwan-Gancarczyk, prof. Dorocie Segdzie, Dagmarze Żabskiej, Juliuszowi Chrząstowskiemu, Romanowi Gancarczykowi, prof. Janowi Michalikowi oraz prof. Grzegorzowi Niziołkowi. Wieczór zakończy odsłonięcie nowej kurtyny przygotowanej z okazji 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE dla Dużej Sceny Narodowego Starego Teatru o godzinie 18:00 oraz pokaz „Trylogii” w reżyserii Jana Klaty.

Przed spotkaniem z artystami minister Omilanowska wraz Janem Klatą dyrektorem Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej, Krzysztofem Torończykiem dyrektorem Teatru Narodowego oraz Dorotą Buchwald dyrektorem Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, wzięła udział w konferencji prasowej. Podczas niej uczestnicy przedstawili ideę święta polskiego teatru publicznego oraz główne projekty i wydarzenia jubileuszu. Opowiedzieli m.in. o wspólnej inicjatywie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz teatrów publicznych, dzięki której 23 maja 2015 roku – w Dniu Teatru Publicznego – widzowie otrzymają możliwość zakupu biletu na wybrane spektakle za symboliczne 250 groszy. Dziennikarze mieli także szansę jako pierwsi zobaczyć dedykowaną obchodom stronę internetową www.250teatr.pl, na której można już znaleźć szczegółowe informacje o obchodach, kalendarz wydarzeń, wystawy wirtualne oraz inne materiały kontekstowe. 

Organizatorem obchodów 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE, koordynowanych przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

19 listopada 2015 roku mija 250 lat od pierwszego przedstawienia zespołu aktorów polskich stworzonego z inicjatywy króla Stanisława Augusta. Data ta uważana jest za początek dziejów Teatru Narodowego, a jednocześnie za początek polskiego teatru publicznego. Znaczenie tego faktu zostało podkreślone uchwałą Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej oraz decyzją Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które ogłosiło rok 2015 rokiem TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE.

Dlatego 2015 jest rokiem 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE. Pod auspicjami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w całym kraju i przez cały rok prowadzone będą liczne i różnorodne projekty i inicjowane wydarzenia, których koordynatorem jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Instytut jest także realizatorem kilku własnych, kluczowych projektów jubileuszowych.
Wszystkim wydarzeniom, które zostaną zrealizowane w ramach 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE, towarzyszy wspólna strona wizualna i specjalny sygnał dźwiękowy rozbrzmiewający przed spektaklami w teatrach, przed audycjami radiowymi i premierami Teatru TVP.

SZCZEGÓŁY NA STRONIE:
www.250teatr.pl

11 lutego 2015

Uroczysta inauguracja obchodów 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE, 12 lutego 2015 r., Kraków

Konkurs „Klasyka Żywa”, „Bilet za 250 groszy” na wybrany spektakl, teatralne spacery ulicami miast, dziesiątki innych projektów oraz akcji w przestrzeniach miejskich, które zachęcać mają do większego udziału w życiu kulturalnym. W czwartek, 12 lutego, w Narodowym Starym Teatrze odbędzie się inauguracja 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE. W trwających przez cały rok działaniach weźmie udział ponad 100 teatrów publicznych.

W trwających przez cały rok działaniach weźmie udział ponad 100 teatrów publicznych.

Na początku grudnia Sejm RP ogłosił rok 2015 Rokiem Polskiego Teatru. Ma to związek z przypadającą w listopadzie 250. rocznicą pierwszego przedstawienia zespołu aktorskiego założonego z inicjatywy króla Stanisława Augusta. Zespół ten stał się zalążkiem najstarszego zawodowego, publicznego teatru polskiego, który później przyjął nazwę Teatr Narodowy.

Z tej okazji Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wyszło z inicjatywą zorganizowania w 2015 roku obchodów 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE. Obchody to nie tylko dziesiątki projektów teatralnych, które będą realizowane pod wspólnym hasłem na terenie całego kraju, ale także działania edukacyjne, wystawy, konkursy oraz akcje w przestrzeniach miejskich.

23 maja, kiedy obchodzony będzie Dzień Teatru Publicznego, w ponad 100 teatrach publicznych w całym kraju zagrane zostaną spektakle po „promocyjnej” cenie 250 groszy za jeden bilet. Akcja zostanie sfinansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W największych polskich miastach organizowane będą „teatralne spacerowniki” śladami miejsc szczególnie ważnych,a często zapomnianych. Osoby chętne do wzięcia udziału w takich spacerach będą mogły wybierać pomiędzy różnymi scenariuszami. Część „spacerowników” pomyślana zostanie także z myślą o najmłodszych. Specjalne broszury z „miejskimi mapami teatralnymi” trafią m.in. do klubów, kawiarni, teatrów i punktów informacji turystycznej.

Wszystkim działaniom towarzyszyć będzie kampania zachęcająca Polaków do aktywnego uczestnictwa w życiu teatralnym i kulturalnym. W akcję od strony twórczej włączą się najpopularniejsi polscy rysownicy, muraliści i autorzy sztuk wizualnych – m.in. Jakub Wojnarowski, Marek Raczkowski, Janek Koza, Sławek ZBIOK Czajkowski / Karolina Zajączkowska.

– Chcielibyśmy aby przy okazji święta teatru publicznego, które obchodzimy w tym roku, wszyscy zobaczyli jak silne społecznie było i jest nadal oddziaływanie teatru. Obchody jubileuszu to dobra okazja, by teatr „wyszedł do ludzi”, by Polacy zderzali się z nim w nieoczywistych sytuacjach: na dworcach, w pociągach, w drodze do pracy – tłumaczy prof. Dariusz Kosiński, zastępca dyrektora Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego ds. programowych.

To właśnie Instytut jest koordynatorem działań w ramach obchodów oraz realizatorem kilku własnych projektów jubileuszowych.

Kosiński dodaje, że obok „wyjścia teatru do obywateli” ważne jest też to, aby jubileusz 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO zostawił po sobie także trwały ślad. – Stąd tak liczne działania i projekty edukacyjne, które już prowadzimy. Nabierają tempa prace nad Elektroniczną Encyklopedią Teatru Polskiego – niezwykle rozbudowaną platformą, która już niebawem będzie powszechnie dostępnym, darmowym kompendium wiedzy o polskim teatrze. Organizujemy multimedialne wystawy, wychodzimy z edukacyjną, ale „żywą” propozycją do szkół. Zachęcamy też do głębszej refleksji nad stanem teatru, czemu pomagać mają m.in. organizowane w najbliższych miesiącach konferencje naukowe w Warszawie oraz Bydgoszczy – wylicza Kosiński.

Opisy wszystkich działań i projektów podejmowanych w ramach jubileuszu 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE znajdować się będą na poświęconej im w całości stronie internetowej www.250teatr.pl. Zostanie ona zaprezentowana podczas czwartkowej inauguracji obchodów w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, 12 lutego 2015 roku o godzinie 17:30 (wydarzenie poprzedzi konferencja prasowa o godzinie 13:00).

Udział w uroczystościach, podczas których zaprezentowane zostaną szczegóły obchodów oraz omówione działania zaplanowane na ten rok, weźmie m.in. minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Małgorzata Omilanowska, dyrektorzy Teatru Narodowego, Narodowego Starego Teatru,a także Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

Inauguracji obchodów towarzyszyć będzie setny pokaz spektaklu „Trylogia” w reżyserii Jana Klaty.

19 stycznia 2015

ROZPOCZĄŁ SIĘ ROK JUBILEUSZU 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE

Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” jest jednym z najważniejszych wydarzeń organizowanych w ramach obchodów roku jubileuszowego.
W drugim etapie Konkursu bierze już udział prawie 60 spektakli a kolejne zgłoszenia wciąż napływają. Pełna lista przedstawień znajduje się w zakładce „Konkurs inscenizacji”.

W 2014 roku odbyło się 6 premier spektakli zrealizowanych na podstawie projektów, które otrzymały dofinansowanie w ramach pierwszego etapu Konkursu. Są to:

Termopile polskie” Tadeusza Micińskiego, w reż. Jana Klaty, Teatr Polski we Wrocławiu (premiera: 3.05.2015),
Paternoster” Helmuta Kajzara, w reż. Marka Fiedora, Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego (premiera: 14.06.2015),
Fantazy” Juliusza Słowackiego, w reż. Macieja Podstawnego, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (premiera: 18.10.2015),
Remus” Aleksandra Majkowskiego, w reż. Remigiusza Brzyka, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku (premiera: 25.10.2015),
Król Maciuś Pierwszy” Janusza Korczaka, w reż. Dagmary Żabskiej, Teatr Figur Kraków (premiera: 28.11.2015),
Miny polskie” na podstawie tekstów Wojciecha Bogusławskiego, Stanisława Wyspiańskiego, Witolda Gombrowicza, w reż. Mikołaja Grabowskiego, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu (premiera: 20.12.2015).

Szczegółowe informacje na temat spektakli można znaleźć w zakładce „Konkurs projektów”.

Przed nami kolejne premiery dofinansowane w ramach Konkursu: 30 stycznia w Teatrze Współczesnym w Szczecinie będzie można obejrzeć przedstawienie „Świadkowie albo nasza mała stabilizacja” Tadeusza Różewicza w reżyserii Katarzyny Szyngiery.

26 września 2014

250 LAT TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE. RUSZA CYKL AUDYCJI W „DWÓJCE” POLSKIEGO RADIA

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego wspólnie z „Dwójką” Polskiego Radia zaprasza na cykl audycji 250 lat teatru publicznego w Polsce, w której Maciej Nowak rozmawiać będzie o historii teatru publicznego w Polsce, jego zadaniach, formach i wpływie na życie społeczne. Gośćmi Macieja Nowaka będą aktorzy, reżyserzy, dramaturdzy, dramatopisarze, naukowcy i badacze życia teatralnego.
Spotkania w cyklu 250 lat teatru publicznego w Polsce odbywać będą się co drugi piątek w Programie Drugim Polskiego Radia. Gościem pierwszej audycji przygotowującej do obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce, będzie Joanna Krakowska. Emisja pierwszej audycji 26 września 2014 roku (piątek) o godzinie 15:00 na antenie Drugiego Programu Polskiego Radia.

19 listopada 2015 roku mija 250 lat od pierwszego przedstawienia zespołu aktorów polskich stworzonego z inicjatywy króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Data ta uważana jest za początek dziejów Teatru Narodowego, a jednocześnie za początek polskiego teatru publicznego. Z okazji tej rocznicy rok 2015 będzie rokiem jubileuszu teatru publicznego. Pod auspicjami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w całym kraju i przez cały rok prowadzone będą liczne i różnorodne projekty i wydarzenia, koordynowane przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Jubileusz 250-lecia teatru publicznego będzie świętem całego teatru polskiego, okazją do bliższego poznania bogactwa jego dziejów i osiągnięć. Jednocześnie ma on służyć daniu nowych impulsów i inspiracji twórczych, zwłaszcza w kontekście dialogu między współczesnością a przeszłością.

17 czerwca 2014

KLASYKA / ŻYWA / EDUKACJA

16 i 17 czerwca 2014 roku w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego i Muzeum Łazienki Królewskie odbyło się spotkanie Klasyka / Żywa / Edukacja dedykowane programom działań edukacyjnych będących częścią projektów, które uzyskały dofinansowanie w I etapie Konkursu „Klasyka Żywa”. Uczestnicy spotkania wzięli udział w warsztatach, laboratorium projektowym oraz panelu dyskusyjnym poprowadzonym przez profesora Dariusza Kosińskiego oraz pedagożki teatru Dorotę Ogrodzką, Agatę Pietrzyk i Justynę Sobczyk.
Spotkanie było okazją do refleksji nad działaniami edukacyjnymi zaproponowanymi przez teatry oraz nad celem ich wprowadzenia w program Konkursu „Klasyka Żywa”. Uczestnicy wspólnie zastanawiali się nad tym, co kryje się pod pojęciem „żywa edukacja”, jak sprawić, żeby działania edukacyjne były dla uczestników atrakcyjne i twórcze oraz żeby stanowiły interesujące uzupełnienie spektaklu.

15 maja 2014

POWOŁANIE JURY KONKURSU

14 maja 2014 roku o godzinie 14.00 Podsekretarz stanu Małgorzata Omilanowska wręczyła powołania do Jury Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”; zadaniem Jury będzie ocena spektakli drugiego etapu Konkursu.

1 kwietnia 2014

RUSZA „KONKURS INSCENIZACJI”

Rozpoczynamy nabór do II część Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

W Konkursie mogą brać udział realizacje sceniczne polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza, mające premierę pomiędzy 26 września 2013 a 31 sierpnia 2015 roku.
Jury oceniać będzie zarówno przedstawienia powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną w I etapie Konkursu, jak i inne spełniające kryteria formalne określone w regulaminie.

Zgłoszenia przyjmowane są od 1 kwietnia 2014 do 31 maja 2015 roku.
Spektakle oglądać będzie Jury w składzie:

Jacek Sieradzki (przewodniczący)
Magda Fertacz
Beata Guczalska
Tomasz Kubikowski
Artur Daniel Liskowacki
Krzysztof Rutkowski

Jury przyzna zespołowe nagrody pieniężne (w tym Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego, z przeznaczeniem na realizację wybranej przez nagrodzonego pozycji repertuarowej do końca sezonu 2016/201), nagrody indywidualne i wyróżnienia w wybranych kategoriach sztuki teatru (np. reżyseria, aktorstwo, scenografia, muzyka i inne) oraz nagrodę specjalną im. Stanisława Hebanowskiego za najciekawsze odkrycie repertuarowe.
Ponadto wybrane spektakle rekomendowane będą przez Jury do prezentacji w ramach festiwali teatralnych w 2016 roku.

Regulamin i formularz zgłoszeniowy znajdują się w zakładce REGULAMIN.

27 marca 2014

WYNIKI „KONKURSU PROJEKTÓW”

27 marca 2014 roku o godzinie 12:00 w Teatrze Stanisławowskim w Warszawie odbyło się spotkanie z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru  oraz ogłoszenie wyników „Konkursu projektów” – pierwszej części Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

W uroczystości wzięli udział: podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego , Małgorzata Omilanowska, członkowie Komisji Artystycznej i Jury Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, dyrektorzy teatrów, przedstawiciele środowiska teatralnego oraz dziennikarze.

Spotkanie poprowadziła Dorota Buchwald, dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego wraz z Dariuszem Kosińskim, przewodniczącym Komisji Artystycznej Konkursu „Klasyka  Żywa”.

Orędzie na Międzynarodowy Dzień Teatru odczytała Teresa Budzisz-Krzyżanowska.

Komisja Artystyczna Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” w składzie: Dariusz Kosiński (przewodniczący), Zenon Butkiewicz, Ewa Guderian-Czaplińska, Jacek Kopciński, Zbigniew Majchrowski, Maciej Nowak, Piotr Olkusz, Maria Prussak, Halina Waszkiel zarekomendowała do realizacji i zdecydowała o przyznaniu wsparcia finansowego 24 projektom.

Wyniki „Konkursu projektów” (PDF, 410KB)

7 lutego 2014

ZAKOŃCZYLIŚMY PRZYJMOWANIE WNIOSKÓW DO I ETAPU

Publikujemy listę projektów zgłoszonych do pierwszego etapu Konkursu „Klasyka Żywa”. Komisja Artystyczna zapozna się z 91 wnioskami. Wyniki zostaną ogłoszone 27 marca 2014 roku.

Lista zgłoszonych projektów (PDF, 937 KB)

31 stycznia 2014

„KLASYKA GŁOS ZA PLECAMI”

„Klasyka nie jest więc do końca tym samym, czym jest dzieło uniwersalne. Przez klasykę przemawia konkretny autor, konkretna sytuacja, konkretny problem, a klasyka jest żywa nie tyle dlatego, że dowodzi, iż „wciąż jest jak było”, ale właśnie dlatego, że mimo nowych czasów ten konkretny głos klasyka wciąż jest interesujący.”- pisze dr Piotr Olkusz.

Piotr Olkusz, „Klasyka głos za plecami” (PDF, 136 KB)

22 stycznia 2014

„KLASYKA ŻYWA – TO JEST WYZWANIE RZUCONE TEATROWI I PUBLICZNOŚCI”

Z klasyką jest taki kłopot, że wolno rozumieć ją jako wybór w pewnym stopniu narzucony (a skoro wybór – to ktoś w jakimś celu go dokonał; wskazał, co ma przetrwać, a co możemy pominąć), a przy tym obowiązkowy i powszechny (wstyd nie znać czegoś, co z założenia ma scalać wspólnotę).- pisze prof. Ewa Czaplińska.

Ewa Czaplińska, „Klasyka Żywa – to jest wyzwanie rzucone teatrowi i publiczności” (PDF, 202 KB)

20 stycznia 2014

„KLASYKA ŻYWA – PRÓBA DEFINICJI”

Mimo skróconego sformułowania, chodzi nie o „klasykę” w ogóle, lecz o „klasykę dramatu”. Po pierwsze, „klasyka” oznacza kanon – sztuki uznane za ważne w historii polskiego dramatu, wciąż na nowo odczytywane, interpretowane, uwzględniane w szkolnych programach, pojawiające się na scenach przynajmniej od czasu do czasu (np. Mickiewicz, Słowacki, Fredro, Wyspiański, Zapolska, Witkacy, Różewicz, Gombrowicz).  – pisze dr Halina Waszkiel

Halina Waszkiel, „Klasyka Żywa – próba definicji” (PDF, 129 KB)

15 stycznia 2014

„KLASYKA – NIE MYLIĆ Z KLASYCYZMEM”

Zbiór, który składa się na pojęcie klasyka, wedle mnie tworzą teksty, które przechowały dla nas pamięć o przeszłości i wciąż są w stanie nam ją komunikować. Pamięć o zdarzeniach i okolicznościach, jakie im towarzyszyły. Pamięć o ludziach – ich myślach, emocjach, wyborach, zachowaniach, konfliktach. O języku i różnych sposobach posługiwania się nim, o bogactwie zawartym w słowach i o formach językowego porządkowania świata albo odsłaniania jego chaosu. Utrwaliły ją w taki sposób, że docieranie do nich staje się drogą do odkrywania i rozumienia współczesnych zdarzeń, ludzi i języka. Tego, co jest w nich w głębi, nie na powierzchni, i co łączy je z pamięcią o przeszłości.

prof. Maria Prussak

13 stycznia 2014

„ZAMIAST MÓWIĆ KLASYKA”

W tytule konkursu „Klasyka Żywa” mamy dwa określenia, które pozornie wydają się synonimiczne, ale takimi nie są. Jedno z nich to owa „klasyka”, którą chcemy uczynić „żywą”, drugie zaś to „literatura dawna”, której wystawienie jest przedmiotem konkursu – pisze prof. Dariusz Kosiński.

Dariusz Kosiński, „Zamiast mówić klasyka” (PDF, 278 KB)

10 stycznia 2014

„HEBANOWSKI: Z PAMIĘCI”

„Nie namawiam nikogo, aby dziś sięgać do repertuaru Hebanowskiego, ale aby iść jego drogą. Sięgał on raz do dramatu antycznego, innym zaś razem francuskiego, sięgał też do polskich utworów napisanych pół wieku wcześniej.” – pisze dr Zenon Butkiewicz,  członek Komisji Artystycznej. Stanisław Hebanowski jest patronem nagrody specjalnej za najciekawsze odkrycie repertuarowe przyznawanej w ramach Konkursu.

Zenon Butkiewicz, „Hebanowski: z pamięci” (PDF, 786 KB)

18 grudnia 2013

MATERIAŁY ZE SPOTKANIA INFORMACYJNEGO

Na początku grudnia w Warszawie i Krakowie odbyły się spotkania informacyjne poświęcone Konkursowi na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. Na spotkaniach zostały przedstawione główne założenia Konkursu w kontekście najważniejszych działań dotyczących jubileuszu 250-lecia istnienia teatru publicznego w Polsce, prezentacja Pawła Płoskiego – kierownika Działu Literackiego Teatru Narodowego pt. „W stronę (możliwego) repertuaru”. Drugą część spotkania wypełniły pytania gości dotyczące warunków uczestnictwa w Konkursie. Wątpliwości związane z regulaminem Konkursu wyjaśniali: Dariusz Kosiński – Przewodniczący Komisji Artystycznej oraz Zenon Butkiewicz – Dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury.

Zapraszamy do odsłuchania nagrania ze spotkania z 2 grudnia oraz zapoznania się z materiałami konferencyjnymi.

Posłuchaj nagrania z konferencji on-line

Paweł Płoski „W sprawie (możliwego) repertuaru” (PDF, 546 KB)

Prezentacja-250 lat teatru publicznego w Polsce (PDF 909 KB)

25 listopada 2013

SPOTKANIA INFORMACYJNE W WARSZAWIE I KRAKOWIE

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz  Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zapraszają 2 grudnia 2013 roku o godzinie 11.00 do siedziby Instytutu Teatralnego (ul. Jazdów 1, Warszawa) na spotkanie informacyjne dotyczące Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowanego w ramach obchodów jubileuszu  250-lecia teatru publicznego w Polsce.
W spotkaniu wezmą udział:

Zenon Butkiewicz
dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, koordynator merytoryczny Konkursu „Klasyka Żywa”;

prof. Dariusz Kosiński
przewodniczący Komisji Artystycznej Konkursu;

Maciej Nowak
dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego i członek Komisji Artystycznej Konkursu;

Paweł Płoski
kierownik Działu Literackiego Teatru Narodowego.

Założenia Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” zaprezentowane zostaną również w Krakowie 9 grudnia 2013 roku (Bunkier Sztuki, Plac Szczepański 3a, godzina 12.00) podczas uroczystej inauguracji 6. Międzynarodowego Festiwalu „Boska Komedia”.

19 listopada 2013

RUSZYŁA STRONA INTERNETOWA „KLASYKI ŻYWEJ”

Zapraszamy do zapoznania się ze stroną poświęconą Konkursowi „Klasyka Żywa”. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przy współudziale Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach 250 lat Teatru Publicznego w Polsce. Najważniejszym celem Konkursu „Klasyka Żywa” jest wzmocnienie zainteresowania współczesnych twórców polskiego teatru dawną literaturą posiadającą potencjał sceniczny i mogącą stać się przedmiotem twórczej reinterpretacji i dialogu ze dzisiejszymi odbiorcami.

(na zdjęciu Stanisław Hebanowski | fot. Zbigniew Kuczewski, ze zbiorów Archiwum Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego)