Stanisław Moniuszko
Karmaniola czyli od Sasa do Lasa

Libretto: Joanna Kulmowa
Reżyseria:
Paweł Aigner
Kierownictwo muzyczne i aranżacje:
Tomasz Lewandowski
Scenografia:
Magdalena Gajewska
Kostiumy:
Zofia de Ines
Konsultacje wokalne:
Cezary Szyfman
Obsada: Ewa Jendrzejewska, Agata Bykowska, Marzena Nieczuja Urbańska, Grzegorz Gzyl, Cezary Rybiński, Marek Tynda, Mirosław Krawczyk, Piotr Witkowski, Zbigniew Olszewski, Adam Turczyk, Maciej Szemiel, Antonina Gzyl
Orkiestra Operetty Narodowej: Ewelina Radwańska (I skrzypce), Aleksandra Ostrowska (altówka), Agnieszka Zaborowska (II skrzypce), Beniamin Baczewski (instrumenty dęte), Tomasz Jocz (fortepian), Karol Sokołowski (wiolonczela)
Premiera: 12 października 2019

Operetka to „boski idiotyzm”, wielkie słowa, emocje rozdęte do niewyobrażalnych rozmiarów, przesadne gesty, minoderia, błaha treść, muzyka wpadająca w ucho, pióra, fraki i wszelki nadmiar, można jej zarzucić wszystko, poza jednym: od stuleci niezmiennie cieszy się powodzeniem i znajduje się w repertuarze każdego liczącego się teatru operowego. „Karmaniola” operetta wielce narodowa Moniuszki, różni się od typowych operetkowych hitów. Akcja dzieje się w czasie Wielkiej Rewolucji Francuskiej, w Paryżu, amanci nie tracą głów dla pięknych dam, ale tracą je na gilotynie. Polak spotyka Polaka, wrzawa, nienawiść, polityka, śmierć, tęskna dumka śpiewana na swojską nutę, to właśnie prawdziwie polska operetka, polskie piekło, polska dzisiaj.

Tę operetkę komiczną z elementami historii, polityki i licznymi odniesieniami do chwili obecnej zrealizowano w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki dofinansowanych ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.