Stanisław Herakliusz Lubomirski
Ermida albo Królewna pasterska

Reżyseria: Jan Nowara
Scenografia i kostiumy: Marzena Wodziak
Muzyka: Wojciech Głuch
Choreografia: Tomasz Dajewski
Przygotowanie wokalne: Bożena Stasiowska-Chrobak
Obsada: Dagny Cipora, Magdalena Kozikowska-Pieńko, Justyna Król, Małgorzata Machowska, Michał Chołka, Paweł Gładyś, Mateusz Mikoś, Robert Żurek
Muzycy: Urszula Baran (flet), Tomasz Jachym (piano), Patrycja Machała (wiolonczela), Andrzej Paśkiewicz (gitara)
Premiera: 16 listopada 2019
Zdjęcia: Paweł Olearka

Teatr dworski w XXI wieku? Zespół aktorów z Rzeszowa udowadnia, że to możliwe! Ermida albo Królewna pasterska to sielankowa „komedyja” z 1664 roku pióra Stanisława Herakliusza Lubomirskiego – magnata, obok Wacława Potockiego zaliczanego do najwybitniejszych pisarzy polskich XVII wieku. W jednym ze swoich najsłynniejszych dzieł przedstawił Arkadię, która jest nie tylko przedmiotem tęsknych marzeń, ale i źródłem wiedzy o prawach rządzących ludzką naturą. Tytułowa Ermida, doznając miłosnego zawodu, postanawia opuścić dwór i wraz ze swą towarzyszką Laurellą udać się na wieś będącą (w jej przekonaniu) krainą szczęśliwości. Nie wie jednak, że nawet w wyidealizowanym świecie więcej waży samo dążenie do szczęścia niż jego osiągnięcie. Człowiekiem targają namiętności, które wiodą bezustanny bój z rozumiem i wcale niełatwo je poskromić. Marzenia o miłości, życiu wolnym, beztroskim i szczęśliwym są odwieczne. Czy można je uśmierzyć stoickim przekonaniem, że „ten szczęśliwy, który się swym stanem kontentuje”, jak chciałby tego „polski Salomon” Lubomirski?

Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie zaprasza na teatralną zabawę w intrygi  i namiętności – z żywą muzyką i w barokowej oprawie.