Juliusz Słowacki
Ksiądz Marek

Adaptacja: Jacek Raginis
Asystent reżysera:
Michał Barczak
Scenografia i kostiumy:
Aleksandra Reda
Asystentka scenografki:
Marta Kopańska
Asystentka kostiumografki:
Natalia Burzyńska
Muzyka:
Marcin Pospieszalski
Oprawa dźwiękowa:
Natalia Sikorska
Reżyseria światła: Andrzej Musiał
Projekcje:
Kamila Siwińska
Choreografia i ruch sceniczny:
Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka
Koordynator tancerzy:
Patryk Rybarski
Układ pojedynku:
Paweł Lipnicki
Charakteryzacja:
Joanna Tomaszycka
Inspicjentka:
Barbara Ojrzeńska
Producent:
Andrzej Dubiel
Kierowniczka produkcji:
Monika Siereńska
Produkcja:
Natalia Przyborek

Obsada: Jarosław Gajewski, Sebastian Fabijański, Julia Łukowiak, Leszek Zduń, Dariusz Kowalski, Ksawery Szlenkier
Michał Chorosiński, Bartosz Turzyński, Michał Barczak, Krzysztof Krupiński, Filip Kowalczyk, Maciej Wyczański, Sebastian Ryś, Paweł Lipnicki, Maciej Kozakoszczak, Henryk Gołębiewski, Juliusz Godzina, Tomasz Osica, Maciej Zuchowicz, Maksymilian Olender, Wojciech Piotrowski, Maciej Kozakoszczak, Tomasz Osica, Maciej Zuchowicz, Marcin Furga, Jakub Jóźwiak, Jan Kosianko, Paweł Kułaga, Krzysztof Łuczak, Sebastian Piotrowicz, Patryk Rybarski, Volodymyr Ryga, Jarema Serafin, Michał Wierzbowski, Damian Zawadzki, Tomasz Ziółek, Marcin Furga, Jakub Jóźwiak, Jan Kosianko, Paweł Kułaga, Krzysztof Łuczak, Sebastian Piotrowicz, Patryk Rybarski, Volodymyr Ryga, Jarema Serafin, Michał Wierzbowski, Damian Zawadzki, Tomasz Ziółek

Premiera: 23 marca 2024

Historia o niedających się poskromić namiętnościach, wojnie, zdradzie i przebaczeniu. Jeden z trzech utworów, które Słowacki, jak pisał w liście do matki, mógłby przeczytać przed samym Chrystusem.

Rok 1768, Bar, do miasta zbliżają się Rosjanie. Ważą się losy zrywu, nazywanego przez niektórych historyków pierwszym polskim powstaniem narodowym. Obrońcy grodu mogą jeszcze z niego uciec, albo podjąć walkę z niewielkimi szansami na zwycięstwo. W takich okolicznościach Juliusz Słowacki umieszcza bohaterów „Księdza Marka”. Jego postacie to ludzie z krwi i kości, a więc z wad i zalet, wzniosłości i podłości, wewnętrznych rozterek, sprzecznych, rozrywających ich od środka uczuć.

W dynamicznej i monumentalnej inscenizacji Jacka Raginisa ukazana zostanie wielość wymiarów arcydzieła Słowackiego. Los narodu i losy indywidualne, Historia Ojczyzny i historie osobiste pisane krwią, łzami, zbrodnią, miłością, zemstą i przebaczeniem. „Słowacki nie zaprasza nas do obejrzenia historycznej dokudramy – mówi reżyser – «Ksiądz Marek» to okazja, aby ukazać dramat, w którym zbiorowość i jednostki walczą o swoją podmiotowość. O suwerenność. To pragnienie podmiotowości może się objawiać w jej silnej obronie, w domaganiu się uznania praw, ale może oznaczać narzucanie innym swojej woli za cenę śmierci i cierpienia”.

Bohaterowie „Księdza Marka” mają dusze niespokojne i żarliwe serca. Żydówka Judyta (Julia Łukowiak) rozdarta między judaizmem – wiarą jej przodków, a chrześcijaństwem, walczy z pragnieniem zemsty i cierpi przez zdradę, której się dopuściła. Klemens Kosakowski (Sebastian Fabijański), przechodzi na naszych oczach niespodziewaną przemianę, walczy z paradoksami własnej natury, w której duma i dobroć mieszają się z zapalczywością. Z lekkomyślnego, pogrążonego w długach przez hazard hulaki przeistacza się w pokutnika pragnącego zadośćuczynić swoim grzechom.

Między nimi Ksiądz Marek (Jarosław Gajewski). Surowy dla Kosakowskiego, miłosierny dla Judyty, charyzmatyczny przywódca duchowy, orędownik walki do końca, wreszcie męczennik. Chwyta za broń w Barze, podczas gdy zwolennicy „starego porządku” opuszczają miasto, nie wierząc w zwycięstwo. To w tym trójkącie tęsknot, ambicji, mistycznych wizji i całkiem przyziemnych żądz rozgrywa się największy dramat w utworze Słowackiego.

Czy wraz z upadkiem ojczyzny, upadną dusze jego bohaterów? Czy klęska militarna pociągnie za sobą również klęskę moralną? Czy zwycięstwo Rosjan będzie ostateczne? Te i inne pytania stawia spektakl Teatru Klasyki Polskiej w reżyserii Jacka Raginisa.