Agnieszka Olsten, znana do tej pory z intrygujących spektakli dla widzów dorosłych, tym razem sięga po dwa opowiadania z cyklu „Bajki robotów” i jedno z tomu „Cyberiada” Stanisława Lema. Olsten w „Bajkach” interesuje m.in. natura rzeczy, z jednej strony to w jaki sposób służą człowiekowi a z drugiej jakie człowiek ma względem nich powinności. Bo być może te stworzone przez niedoskonałego człowieka – lemowego bladawca – maszyny stają się jakąś doskonalszą formą istnienia? I to roboty patrzą na nas, jak na bardziej pierwotne i śmiertelne istoty. W opowiadaniach Lema przewijają się fundamentalne pytania: o tajemnicę stworzenia, o to skąd się wzięło zło, dokąd jako ludzie, jako planeta zmierzamy. Tematy wielkie, nad którymi z dużą intensywnością zastanawiamy się w wieku dojrzewania, potem stają się jakby wstydliwe, odpowiedzi się rutynizują. Tymczasem, wraz z rozwojem technologii, pytań pojawia się coraz więcej a jednoznacznych odpowiedzi nie ma.
W adaptacji Agnieszki Olsten weźmie udział – jako pełnoprawny aktor – robot, który będzie miał do zrealizowania własne aktorskie zadania. I kto wie, co wydarzy się z zetknięciu aktorzy – robot – widownia. Czy usłyszmy robotyczny przekaz? Czy jesteśmy na niego gotowi? Czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się, co czuje żywioł, jakim jest prąd płynąc w zamkniętej i ciasnej wiązce kabla? Czy pile mechanicznej wszystko jedno co tnie? Czy maszyna do szycia chciałaby mieć imię? Stephen Hawking powiedział: „Sądzę, że wirusy komputerowe powinny być uważane za istoty żywe. Moim zdaniem mówi to wiele o naturze ludzkiej, skoro jedyna forma życia, jaką udało nam się stworzyć do tej pory ma charakter niszczycielski”.
W powołaniu do życia scenicznego mikrokosmosu reżyserce pomagać będzie Olaf Brzeski, artysta multimedialny, rzeźbiarz, autor m.in. cyklów „Tylko dla ludzi” i „Tylko dla zwierząt”, a część scenografii powstanie z tego, co na brzeg wyrzuciło Morze Bałtyckie. Oprawę muzyczną przygotowuje Aleksandra Gryka, jedna z najbardziej utalentowanych polskich kompozytorek, na której twórczość silnie wpływa zainteresowanie naukami o wszechświecie, w tym fizyką kwantową.
Spektakl powstaje na podstawie opowiadań: „Jak Mikromił i Gigacyan ucieczkę mgławic wszczęli”, „O królewiczu Ferrycym i królewnie Krystali” i „Jak ocalał świat” . Robota biorącego udział w przedstawieniu użyczyła krakowska firma Astor.