Wojciech Bogusławski
Krakowiacy i Górale

Reżyseria: Michał Kmiecik
Dramaturgia: Piotr Morawski
Scenografia i światła: Justyna Łagowska
Kostiumy: Julia Kosmynka
Muzyka: Mateusz Górny „Gooral”

Obsada:
Agnieszka Findysz – Basia, córka młynarza z pierwszego małżeństwa
Barbara Krasińska – Stanisław August Poniatowski
Teresa Kwiatkowska – Dorota, druga żona młynarza
Anna Sandowicz – Tadeusz Kościuszko
Marcela Stańko – Zosia, panna młoda
Ewa Szumska – Marianna
Mariusz Adamski – Stach, amant Basi
Przemysław Chojęta – Świstos, góral
Piotr B. Dąbrowski – Paweł, pan młody
Michał Kaleta – Morgal, góral
Wojciech Kalwat – Miechodmuch, organista
Piotr Kaźmierczak – Bryndas, góral, narzeczony Basi
Jakub Papuga – Bardos, student z Krakowa
Paweł Siwiak – Jonek, przyjaciel Stacha
Andrzej Szubski – Wawrzyniec
Wiesław Zanowicz – Bartłomiej, młynarz
oraz Roman Berent, Krzysztof Lipiński, Tomasz Podharski, Damian Wełna, Łukasz Wiśniewski, Ryszard Zajączkowski

Zdjęcia: Piotr Bedliński

Premiera: 19 grudnia 2015

Krakowiacy i Górale w 1794 roku wywołali rewolucję. Błaha historia miłosna okazała się insurekcyjnym manifestem. Niepozorna fabuła podgrzała i tak już wrzące polityczne emocje. Mieszkańcy Warszawy wychodzili na ulice, śpiewając arie z opery Bogusławskiego, a sparafrazowany fragment „Wy uczciwi, którzy wszędzie cierpicie dla cnoty” porównywany był z francuskimi pieśniami rewolucyjnymi: Ça ira i Marsylianką.

Krakowiacy i Górale w 2015 roku też będą o rewolucji. Po przeszło dwustu dwudziestu latach w mocy pozostają pytania o równość i braterstwo, które brał na sztandary Kościuszko, i które stały u początków polskiej nowoczesności. Ciągle warto pytać o zgodę, do której wzywał Bogusławski – czy aby nazbyt prędko nie unieważnia ona istniejących napięć społecznych? Trzeba wreszcie zapytać o możliwość rewolucji – czy każda musi się kończyć tak samo: stosem trupów i klęską pięknych ideałów?