Jerzy Kosiński
Malowany ptak

Reżyseria: Maja Kleczewska

Przekład: Tomasz Mirkowicz
Dramaturgia: Łukasz Chotkowski
Scenariusz sceniczny: Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski
Współpraca dramaturgiczna: Paulina Skorupska
Scenografia/instalacja (Duża Scena): Wojciech Puś
Scenografia filmowa/instalacja (foyer): Marcin Chlanda
Kostiumy: Konrad Parol,
Choreografia: Kaya Kołodziejczyk
Muzyka: Cezary Duchnowski
Kierownictwo muzyczne: Adam Domurat
Film: Kacper Fertacz
Montaż: Przemysław Chruścielewski
Światło: Wojciech Puś
Asystent reżysera: Julia Szmyt
Produkcja: Zuzanna Głowacka, Klaudia Borucka
Inspicjent: Magdalena Matusewicz

Obsada: Joanna Drozda (gościnnie), Kaya Kołodziejczyk (gościnnie), Teresa Kwiatkowska, Małgorzata Peczyńska (gościnnie), Katarzyna Węglicka, Konrad Cichoń, Adam Chełminiak (gościnnie), Piotr B. Dąbrowski, Baltazar Grześkowiak (gościnnie), Michał Kaleta, Henryk Rajfer, Wiktor Smul (gościnnie), Andrzej Szubski, Jerzy Walczak, Wiesław Zanowicz

W filmie gościnnie wystąpili:
KSIĄDZ: Wojciech Kalwat, MINISTRANCI: Franciszek Bączkiewicz, Adam Chełminiak, Baltazar Grześkowiak, Gabriel Kleina Schmidt, Maksymilian Smakulski, Wiktor Smul; CHŁOPIEC NA TORACH: Gabriel Kleina Schmidt; STATYŚCI: Elżbieta Chojnacka, Barbara Frankowska, Donata Olczyk, Jerzy Grzesiński, Małgorzata Hadyńska, Lidia Borzyńska, Izabela Kubis, Krzysztof Matusiak, Kazimierz Miler, Daria Kleina-Schmidt, Agnieszka Mularczyk-Smakulska, Karol Bączkiewicz, Jolanta Błach, Jolanta Smul, Kazimierz Jaworski, Mateusz Eder, Filip Pietrowicz, Dawid Zieliński, Nikodem Kaczmarek, Jan Buczyński oraz pies Lukas
ZDJĘCIA: Kacper Fertacz; ASYSTENT KAMERY: Paweł Krawczyk; MISTRZ OŚWIETLENIA: Bartosz Gburek; OŚWIETLENIE: Marian Brzoza, Bartosz Gorzelany; DYŻURNI PLANU: Fix Service (Rafał Mączka, Filip Kopański, Piotr Gęziak); KASKADERZY/NURKOWIE: Mateusz Bilski, Krzysztof Włódarski CHARAKTERYZACJA: Magdalena Banachowicz, Marysia Ciernioch, Małgorzata Ciernioch
Orkiestra Antraktowa Teatru Polskiego:
SKRZYPCE I: Paulina Kmieć, Marta Michalak, Natalia Dorosz; SKRZYPCE II: Małgorzata Musidlak, Julia Gadzina, Lucyna Ogórek; ALTÓWKI: Karolina Waścińska-Łukanowska, Zofia Wiewiorowska; Wiolonczela: Ewa Szymczak; KONTRABAS: Filip Szymański; Flet: Paulina Zielińska; Obój: Maria Plucińska; KLARNET: Rafał Michalik; FAGOT: Agnieszka Siemiankowska; WALTORNIA: Julia Matouszek

Zdjęcia: Magda Hueckel

„Sprowadza się to do jednego: do obowiązku zobaczenia naszej przeszłości w prawdzie”.
/Jan Błoński/
W Polsce w 1939 roku mieszkało około 35 milionów współobywateli polskich: 31 milionów Polaków oraz około 3,5 miliona Żydów. Okupacja niemiecka rozbiła Polskę na dwie grupy przedzielone przepaścią, polskich Żydów i Polaków − chrześcijan, którzy egzystowali koło siebie przez stulecia.
Podczas eksterminacji na ziemiach polskich zginęło 2 miliony 900 tysięcy polskich Żydów.
Przemoc zmienia stosunki międzyludzkie.
Dlaczego ukrywanie Żydów niosło za sobą tak straszne zagrożenie?
Dlaczego nie brakowało chętnych do konspiracji w Państwie Podziemnym, która również była zagrożona karą śmierci, a tak trudno było znaleźć schronienie dla współobywateli żydowskich?
Bycie „obok”.
Bycie „nie-zainteresowanym”.
Bycie „nie-zaangażowanym”.
Bycie „biernym obserwatorem”, w obliczu masowego codziennego ludobójstwa, jest działaniem. Zdaje się, że rozmowa na ten temat wcześniej nie była możliwa, była prawie niesłyszalna, wymagała czasu.
Już w 1940 Jan Karski złożył raport o sytuacji w Polsce rządowi generała Sikorskiego. Był on miejscami niewygodny. Przygotowując wersję oficjalną, do której Alianci mogli mieć dostęp, raport Karskiego sfałszowano. Uznano bowiem, że Zachód nie powinien wiedzieć o antyżydowskich nastrojach w Polsce, o których informował Karski w swoim meldunku.
„Malowany ptak” stanowi efekt powolnego uwalniania umysłu długo skutego strachem.

Spektakl w koprodukcji Teatru Polskiego w Poznaniu oraz Teatru Żydowskiego im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie.

Premiera poznańska 26 marca 2017, premiera warszawska 28 maja 2017