Nagroda

Bolesław Prus
Lalka

Adaptacja: Artur Pałyga
Reżyseria: Aneta Groszyńska
Scenografia: Marta Zając
Kostiumy: Paweł Cukier
Muzyka: Jerzy Rogiewicz
Ruch sceniczny: Katarzyna Zielonka

Obsada:

Stanisław Wokulski – Kazimierz Czapla
Ignacy Rzecki – Jadwiga Grygierczyk
Izabela Łęcka – Oriana Soika
Tomasz Łęcki – Adam Myrczek
Florentyna – Maria Suprun
Baron Krzeszowski – Jerzy Dziedzic
Baronowa Krzeszowska – Barbara Guzińska
Dr Michał Szuman – Grzegorz Sikora
Ochocki Julian – Rafał Sawicki
Kazimiera Wąsowska – Marta Gzowska-Sawicka
Henryk Szlangbaum – Tomasz Lorek
Kazimierz Starski – Piotr Gajos
Helena Stawska – Daria Polasik-Bułka
Węgiełek – Sławomir Miska
Geist – Witold Mazurkiewicz
Prezesowa Zasławska – Bożena Germańska
Fitulski, Licytator, Student, Lokaj, Książe – Michał Czaderna
Molinari – Krzysztof Maciejowski
Pan Pifke, Sędzia – Aleksander Pestyk
Pani Misiewiczowa – Jagoda Krzywicka

Jak pisze Aneta Groszyńska, reżyserka Lalki: „Świat Lalki jest zbyt obszerny i zbyt wielowarstwowy, by można o nim myśleć w kategoriach „wiernej adaptacji”. Próba taka wymaga przyznania się do sposobu, w jaki Lalkę czytamy, wskazania tych wątków, scen, historii, które wydawały się w lekturze najważniejsze, najbardziej poruszające. Wymaga odważnego klucza (odważnego, bo każdy wybór jest jednocześnie rezygnacją)”.

Podstawowym założeniem reżyserki jest zatem odciążenie Lalki od wpisanych w nią szkolnych odczytań – interpretacji i skojarzeń. Owiany złą sławą „konflikt między romantyzmem a pozytywizmem” nie jest już w stanie rozpalić dzisiejszej publiczności, w odczuciu reżyserki można jednak pokazać, że ciekawe konflikty, zderzenia i odbicia tkwią dziś w Lalce gdzie indziej: w emocjach bohaterów, w niemożliwej miłości, w zaskakującej aktualności stosunków ekonomicznych opisywanych przez Prusa, w ironicznym spojrzeniu na polską mentalność oraz w wyrazistej klasowości świata, dziś rozumianej inaczej, ale przecież obowiązującej.

Aneta Groszyńska uważa, że Lalki nie trzeba dziś uwspółcześniać, bowiem bohaterowie sprzed stu lat, ich konflikty, ambicje, uniesienia,problemy pozostają jak najbardziej aktualne.