Nagroda

Adolf Nowaczyński
Car Samozwaniec czyli polskie na Moskwie gody

Adaptacja: Robert Urbański
Reżyseria: Jacek Głomb
Scenografia i kostiumy: Małgorzata Bulanda
Muzyka: Kormorany: Jacek „Tuńczyk” Fedorowicz, Piotr „Blusmen ”Jankowski, Krzysztof Konik Konieczny, Artur Gaja Krawczyk
Ruch sceniczny: Witold Jurewicz
Asystent reżysera: Joanna Brylowska

Obsada:

Car DYMITR Joannowicz – Albert Pyśk
Carica MARINA Mniszkówna – Małgorzata Patryn
PAN WOJEWODA Gierzy Mniszek – Bogdan Grzeszczak
Stanisław Bonifacjusz MNISZEK, starosta sanocki, jego syn – Mateusz Krzyk
Adam Korybutowic książę WISZNIOWIECKI – Bogdan Grzeszczak
Wodzisław SZCZUKA, pułkownik Petyhorców Tatarów – Hubert Kułacz
Stanisław BUCZYŃSKI, consillarius i secretarius cara – Paweł Placat

Kniaziowie wielkoradcy około cara:
Fiodor Joannowicz MŚCISŁAWSKI – Bartosz Turzyński
Wasil Joannowicz SZUJSKI – Paweł Wolak
Wasil Wasiliewicz GOLICYN – Rafał Cieluch
Piotr Fiodorowicz BASSMANOW, wszech rot hetman wielki – Bartosz Bulanda

MATKA PRAKSEDIA, przełożona Monastyru Nowodziewiczego – Anita Poddębniak

Michał Piotrowicz TATISZCZEW bojar dumny– Robert Gulaczyk

XENIA Borisowna, sirotka po carze Godunowie – Magda Skiba

Kniahinie:
Ewdochia Nicetowa TRUBECKA – Małgorzata Urbańska
Maria ROSTOWSKA-SZUJSKA, niewiasta Wasyla Szujskiego – Magda Drab

Bodo von KNULTSEN, oberszter kurlandzkich arcerzy Gwardyi – Hubert Kułacz
Czerniec WARŁAAM z Czudowskiego Monastyru – Filip Gurłacz
PIETRUSZKA-Piotrowski, służka książąt Wiszniowieckich – Mariusz Sikorski

Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy

Spektakl Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody oparty jest na tekście wydanego w 1908 roku dramatu Adolfa Nowaczyńskiego, jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci międzywojennego dwudziestolecia, publicysty, dramatopisarza, działacza społecznego znanego z ostrego, niewybrednego języka. Sztuka opowiada o niezwykłym, choć niezbyt dobrze znanym epizodzie naszych dziejów, kiedy to w 1605 roku pomogliśmy zdobyć tron carski Dymitrowi Samozwańcowi I, co zakończyło się międzynarodową awanturą i rozlewem krwi. Widzimy Polaków, którzy na Kremlu zachowują się jak zdobywcy i tryumfatorzy, obserwujemy dworskie intrygi i zderzenie skrajnie odmiennych światów Zachodu i Wschodu. Oryginalna opowieść Nowaczyńskiego łączy w sobie napięcie politycznego thrillera i dotkliwą aktualność. W inscenizacji podkreślono uniwersalny walor wydarzeń sprzed czterystu lat, rezygnując z historycznego kostiumu: scenę usytuowano w zrujnowanym domu kultury, świat przedstawiony stał się istniejącą poza czasem rzeźnią, sferą nierealną, choć jednocześnie mocno i wielorako związaną z naszą współczesną rzeczywistością.