Spektakle z Gdańska i Krakowa otrzymały dwie równorzędne Nagrody Główne im. Wojciecha Bogusławskiego, każda w wysokości 40 tys. złotych.
Najlepszymi spektaklami polskiej klasyki zdaniem jurorów 48. Opolskich Konfrontacji Teatralnych okazały się „Wyzwolenie” w reżyserii Jana Klaty z Teatru Wybrzeże w Gdańsku oraz „Chłopi” w reżyserii Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego w Krakowie.
Finał IX Konkursu „Klasyka Żywa” odbył się w dniach 21-26 maja w Opolu. Jego laureatów wyłoniło Jury w składzie: Dorota Jarząbek-Wasyl, Ewa Kaim, Piotr Kruszczyński (przewodniczący), Tomasz Man i Karol Samsel. Jurorzy mieli do rozdysponowania pulę nagród w wysokości 120 tys. złotych.
„Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty z Teatru Wybrzeże w Gdańsku zostało docenione za „radykalną odwagę formalną całego zespołu twórczego oraz umiejętność wejścia w dialog z wymagającym tekstem dramatycznym”. Spektakl „Chłopi” w reżyserii Remigiusza Brzyka na podstawie powieści Władysława Reymonta w adaptacji i dramaturgii Tomasza Śpiewaka uznany został „inscenizacją rezonującą ze współczesnością”, doceniono w nim także „organiczną zespołowość”.
Dwie nagrody zespołowe i siedem nagród indywidualnych
Nagrody zespołowe powędrowały do dwóch teatrów. Zespół aktorski Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie doceniony został za błyskotliwe i pełne pasji aktorstwo w spektaklu „Przygody Koziołka Matołka” Kornela Makuszyńskiego w reżyserii Maksymiliana Rogackiego (nagroda w wysokości 12 tys. złotych). Teatr Nieduży w Sopocie Jury nagrodziło za wyczucie stylu muzykału Jeremiego Przybory w spektaklu „Gołoledź” w reżyserii Piotra Kosewskiego (nagroda w wysokości 10 tys.).
Przyznano także siedem nagród indywidualnych oraz dwa wyróżnienia. Nagrody aktorskie otrzymali: Paulina Wilczyńska za rolę Ireny Zapskiej w spektaklu „Gołoledź”, Piotr Biedroń za rolę Konrada w spektaklu „Wyzwolenie” oraz Jan Nosal za rolę Księdza w spektaklu „Chłopi”.
Wręczono dwie nagrody za scenografię: doceniono „mistrzowską wizję plastyczną” Mirka Kaczmarka w spektaklu „Wyzwolenie” oraz Dianę Marszałek za „pobudzającą wyobraźnię i dowcipną formę plastyczną scenografii i kostiumów” w spektaklu „Przygody Koziołka Matołka”. Zbigniew Brzoza nagrodzony został za odkrycie potencjału teatralnego tekstu Cypriana Kamila Norwida w spektaklu „Miłość czysta u kąpieli morskich” z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Laureatem nagrody za ruch sceniczny w spektaklu „Wyzwolenie” został Maćko Prusak.
Jury wręczyło także dwa wyróżnienia aktorskie: Weronice Krystek za rolę Joasa w spektaklu „Sędziowie” w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie oraz Wojciechowi Siedleckiemu rolę Dziada w tym samym przedstawieniu.
Niezwykle różnorodne 48. Opolskie Konfrontacje Teatralne
„Teatralni twórcy po raz kolejny udowodnili nam, że repertuar klasyczny jest ważnym zasobem kulturowym niezbędnym naszemu teatrowi w bardzo wielu aspektach, także jako narzędzie oglądu rzeczywistości” – podsumowała Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, podsumowując 48. Opolskie Konfrontacje Teatralne i IX Konkurs „Klasyka Żywa”.
Podczas 48. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyka Żywa” zobaczyliśmy sześć przedstawień: „Wyzwolenie” w reż. Jana Klaty z Teatru Wybrzeże w Gdańsku, „Sędziowie” w reż. Anny Augustynowicz z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, „Gołoledź” w reż. Piotra Kosewskiego z Teatru Niedużego w Sopocie, „Chłopi” w reż. Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego w Krakowie,„Przygody Koziołka Matołka” w reż. Maksymiliana Rogackiego z Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, „Miłość czysta u kąpieli morskich” w reż. Zbigniewa Brzozy z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie.
Finałowa szóstka wybrana została spośród rekordowej ilości 60 przedstawień zgłoszonych do Konkursu. Wybrała ją Komisja Artystyczna w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Artur Duda, Kamila Łapicka, Michał Mizera, Barbara Pitak-Piaskowska, Jacek Wakar i Anna Wakulik. Sześć wybranych przedstawień dowodzi wielobarwności polskiego teatru, poszukiwania przez twórców rozmaitych strategii odczytywania tekstów klasycznych i żywotności tych dzieł w różnych nurtach życia teatralnego. – mówił o decyzjach Komisji Artystycznej jej przewodniczący, Patryk Kencki.
Poza finałowymi spektaklami podczas festiwalu, który odbywał się w dniach 21-26 maja, mieliśmy okazję zobaczyć także spektakl „Ziemia obiecana” w reż. Piotra Ratajczaka z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Festiwal obfitował także w różnorodne wydarzenia dla odwiedzającej teatr publiczności, czyli wieczorek poetycki, warsztaty i wstępy do spektakli, spotkania z twórczyniami i twórcami oraz koncert „Piosenki o ludziach z duszą” Grażyny Łobaszewskiej i Adama Nowaka.
W przyszłym roku, podczas 49. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, które będą finałem X Konkursu „Klasyka Żywa”, zobaczymy nie tylko dzieła klasycznej literatury polskiej, ale także europejskiej.
Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”
Konkurs „Klasyka Żywa” organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego główny cel to zwiększenie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów oraz wzmacnianie zainteresowania nimi dzisiejszych twórców i odbiorców teatru, a także przywracanie do repertuaru wartościowych dzieł dramatu polskiego, zapomnianych lub rzadko wystawianych. W ramach Konkursu przyznawane są nie tylko nagrody, ale również refundacje części kosztów przygotowania premier. Szczegóły znajdują się w Regulaminie na stronie www.klasykazywa.pl oraz www.instytut-teatralny.pl.