Edycja X Konkurs Harmonogram Regulamin Pytania i odpowiedzi Komisja Artystyczna Spektakle Kontakt Edycja IX Regulamin Pytania i odpowiedzi Harmonogram Komisja Artystyczna Werdykt Spektakle Kontakt Konkurs Edycja VIII Werdykt Jury Regulamin i formularze Pytania i odpowiedzi Harmonogram Spektakle Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Konkurs Edycja VI Werdykt Jury Jury Werdykt Komisji Artystycznej Refundacje Komisja Finansowa Konkurs Spektakle Regulamin Komisja Artystyczna Kontakt Edycja VII Komisja Artystyczna Werdykt Komisji Artystycznej Jury Werdykt Jury Komisja Finansowa Regulamin Spektakle Konkurs Kontakt Edycja V Werdykt Komisji Artystycznej Refundacje Konkurs Regulamin i zgłoszenia Spektakle V edycji Konkursu Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Rozmowa z Magdaleną Miklasz Rozmowa z Tatianą Drzycimską i Katarzyną Migdałowską Rozmowa z Agatą Pietrzyk-Sławińską Rozmowa z Weroniką Łucyk Rozmowa z Agatą Pietrzyk Rozmowa z Patrykiem Kenckim Edycja IV Werdykt Jury Konkurs Spektakle IV edycji Konkursu Regulamin IV edycji Konkursu Harmonogram IV edycji Konkursu Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Archiwum Edycja III Werdykt Jury Konkurs Spektakle III edycji Konkursu Harmonogram III edycji Konkursu Regulamin III edycji Konkursu Edukacja Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Edycja II Werdykt Jury Konkurs Spektakle II edycji Konkursu Regulamin II edycji Konkursu Harmonogram II edycji Konkursu Dyrektor Konkursu Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Aktualności Edycja I Werdykt

Finał IX Konkursu „Klasyka Żywa” podczas 48. Opolskich Konfrontacji Teatralnych

W dniach 21-26 maja 2024 roku w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu odbędą się 48. Opolskie Konfrontacje Teatralne, będące finałem
IX edycji Konkursu „Klasyka Żywa”.

W tym roku w ramach 48. Opolskich Konfrontacji Teatralnych (21-26 maja) zobaczymy sześć spektakli konkursowych w twórczy sposób podejmujących dialog z polską klasyczną literaturą. Program festiwalu zaprezentowano podczas konferencji prasowej, która odbyła się 18 kwietnia w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu.

Od blisko pół wieku Opolskie Konfrontacje Teatralne prezentują najwybitniejsze dzieła sceniczne oparte na klasykach polskiej literatury. Festiwal, który odbywa się w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, od 2016 roku jest jednocześnie finałem ogólnopolskiego Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

Bardzo się cieszę, że będziemy mogli w tym roku pokazać przedstawienia na wszystkich naszych scenach. – mówił Norbert Rakowski, dyrektor Teatru im. J. Kochanowskiego w Opolu – Kształt festiwalu jest zasługą wsparcia finansowego i pracy wielu osób. Jestem niezmiernie dumny, że władze województwa Opolskiego, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny od lat współpracują z nami przy organizacji Opolskich Konfrontacji Teatralnych.

 

O nagrody w finale IX edycji Konkursu „Klasyka Żywa” będzie rywalizować sześć spektakli:

  • „Wyzwolenie” w reż. Jana Klaty z Teatru Wybrzeże w Gdańsku,
  • „Sędziowie” w reż. Anny Augustynowicz z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie,
  • „Gołoledź” w reż. Piotra Kosewskiego z Teatru Niedużego w Sopocie,
  • „Chłopi” w reż. Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego w Krakowie,
  • „Przygody Koziołka Matołka” w reż. Maksymiliana Rogackiego z Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie,
  • „Miłość czysta u kąpieli morskich” w reż. Zbigniewa Brzozy z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie.

 

Podczas konferencji prasowej o spektaklach opowiedział szczegółowo Patryk Kencki:

Spektakl „Chłopi” ukaże tekst Reymonta z perspektywy współczesnej, feministycznej, a nawet zwierzęcej, ponieważ w obsadzie spektaklu znajduje się pies Sójka, wyróżniony przez nas za rolę Łapy. „Gołoledź” będzie równie ciekawym przypadkiem, ponieważ została pierwotnie stworzona jako „muzykał”, czyli polska forma teatru muzycznego, skromniejsza odmiana musicalu. „Miłość czysta u kąpieli morskich”, która otrzymała Nagrodę im. Hebanowskiego za odkrycie repertuarowe będzie okazją do zobaczenia bardzo interesującego i szlachetnego pod względem formalnym przedstawienia dramatycznego. Spektakl „Przygody Koziołka Matołka”, jako wystawienie jednego z najbardziej klasycznych dzieł literatury dziecięcej jest skierowany głównie do młodszej widowni, ale z pewnością zaciekawi również dorosłą publikę. Szlachetnym przykładem teatru autorskiego będą „Sędziowie”, stworzeni przez klasyczkę polskiego teatru, czyli Annę Augustynowicz, która wyciągnęła esencję z tekstu Wyspiańskiego. I na koniec spektakl oszałamiający pod względem formalnym, mający silne ambicje publicystyczne oraz polityczne, czyli „Wyzwolenie” w reżyserii Jana Klaty.

Finałowa szóstka wybrana została spośród rekordowej liczby 60 spektakli zgłoszonych do IX Konkursu „Klasyka Żywa”. Ostatniego dnia festiwalu komisja konkursowa wybierze zwycięski spektakl, który otrzyma m.in. Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego w wysokości 80 000 zł. Przedstawienia, poza grand prix, mają szansę na nagrody za reżyserię, scenografię czy muzykę. Łączna suma nagród, które zostaną wręczone podczas finału „Klasyki”, to 174 tys. zł.

W ramach festiwalu, oprócz spektakli konkursowych, odbędą się również wydarzenia towarzyszące, czyli: pokaz spektaklu „Ziemia obiecana” w reż. Piotra Ratajczaka z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, wieczorek poetycki, warsztaty i wstępy do spektakli oraz koncert bezpośrednio poprzedzający ogłoszenie wyników konkursu.

Podczas konferencji prasowej Dyrektor Instytutu Teatralnego Elżbieta Wrotnowska-Gmyz podziękowała Komisji Artystycznej oraz Patrykowi Kenckiemu, który współpracuje z Konkursem od 2016 roku i był jego koordynatorem merytorycznym w latach 2018-2023, za wytężoną i odpowiedzialną pracę przy wyborze spektakli finałowych.

Wraz z finałem IX Konkursu kończę moją ośmioletnią współpracę z „Klasyką Żywą” – podsumował Patryk Kencki – Dzięki konkursowi zobaczyłem dziesiątki, a nawet setki spektakli w teatrach w całej Polsce. Były to zarówno odczytania tradycyjne, jak i bardzo śmiałe – wśród nich znalazły się także realizacje łączące twórcze ambicje z szacunkiem dla dawnych tekstów. Kierowane przeze mnie komisje artystyczne potrafiły dowieść swojej niezależności i odwagi – czego życzę także moim następcom. Dziękuję wszystkim osobom, z którymi miałem w tym czasie możliwość współpracować.

Nowym koordynatorem merytorycznym Konkursu od X edycji został Michał Mizera. Elżbieta Wrotnowska-Gmyz opowiedziała o założeniach rozpoczętej w marcu X „Klasyki”:

W tym roku mamy również szczególny powód do świętowania, gdyż obchodzimy X jubileusz konkursu. Z tej okazji decyzją powziętą przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego został rozszerzony zakres tematyczny Klasyki i przekształcenie jej w Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej. Jest to odpowiedź na rosnące zainteresowanie dziedzictwem kulturowym Europy oraz sposób uczczenia 20 rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, którą będziemy obchodzić 1 maja.

O szczegółach trwającej właśnie X edycji można przeczytać na naszej stronie.

Pełny program festiwalu oraz bilety dostępne na stronie: teatropole.pl