Edycja IX Konkurs Regulamin Harmonogram Pytania i odpowiedzi Spektakle Kontakt Komisja Artystyczna Edycja VIII Werdykt Komisji Artystycznej Regulamin i formularze Pytania i odpowiedzi Harmonogram Spektakle Komisja Artystyczna Kontakt Konkurs Edycja VI Werdykt Jury Jury Werdykt Komisji Artystycznej Refundacje Komisja Finansowa Konkurs Spektakle Regulamin Komisja Artystyczna Kontakt Edycja VII Komisja Artystyczna Werdykt Komisji Artystycznej Jury Werdykt Jury Komisja Finansowa Regulamin Spektakle Konkurs Kontakt Edycja V Werdykt Komisji Artystycznej Refundacje Konkurs Regulamin i zgłoszenia Spektakle V edycji Konkursu Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Rozmowa z Magdaleną Miklasz Rozmowa z Tatianą Drzycimską i Katarzyną Migdałowską Rozmowa z Agatą Pietrzyk-Sławińską Rozmowa z Weroniką Łucyk Rozmowa z Agatą Pietrzyk Rozmowa z Patrykiem Kenckim Edycja IV Werdykt Jury Konkurs Spektakle IV edycji Konkursu Regulamin IV edycji Konkursu Harmonogram IV edycji Konkursu Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Archiwum Edycja III Werdykt Jury Konkurs Spektakle III edycji Konkursu Harmonogram III edycji Konkursu Regulamin III edycji Konkursu Edukacja Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Edycja II Werdykt Jury Konkurs Spektakle II edycji Konkursu Regulamin II edycji Konkursu Harmonogram II edycji Konkursu Dyrektor Konkursu Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Aktualności Edycja I Werdykt Konkurs Harmonogram I edycji Konkursu Regulamin I edycji Konkursu Konkurs inscenizacji Konkurs projektów Jury Komisja Artystyczna Komisja / Jury Pytania i odpowiedzi Kontakt

Konkursy dobrze służą teatrowi

W poniedziałek 12 grudnia gościem Teresy Drozdy w audycji „Wieczór RDC” był dyrektor II edycji Konkursu, Zenon Butkiewicz, który opowiadał o idei, jaka towarzyszyła powstaniu KLASYKI ŻYWEJ, jak i jakości klasycznego repertuaru w teatrach.

Dyrektor Butkiewicz podsumował konkursowe statystyki – w tej chwili zgłosiło się 48 przedstawień z 23 teatrów, ale wciąż – do końca bieżącego roku – teatry mogą zgłaszać się do II edycji. Teresa Drozda zwróciła uwagę, że w poprzedniej edycji, z uwagi na jubileuszowe obciążenie, było bardzo wiele utworów romantycznych. Tym razem wszystkiego jest raczej po równo, przy czym da się zauważyć znacznie mniejszą obecność Aleksandra Fredry. Za to w repertuarze konkursowym znajduje się wiele dzieł przedromantycznych, np. „Krakowiacy i górale” Wojciecha Bogusławskiego, „Nowe Ateny” Benedykta Chmielowskiego, „Rękopis znaleziony w Saragossie” Jana Potockiego czy „Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim”. Mamy też dwie inscenizacje „Krzyżaków” Henryka Sienkiewicza, wiele utworów Witkacego, a także tekstów ocierających się o współczesność, np. Jerzego Afanasjewa, Tadeusz Różewicza, Helmuta Kajzara, Tymoteusza Karpowicza, Stanisława Lema czy Konstantego I. Gałczyńskiego. Wśród klasycznych autorów wciąż brakuje Stefana Żeromskiego czy Jarosława Iwaszkiewicza – w tym aspekcie teatry powinny mieć na uwadze mechanizm zachęty, jakim jest nagroda im. Stanisława Hebanowskiego za odkrycie repertuarowe, którą w poprzedniej edycji otrzymał „Car samozwaniec” Adolfa Nowaczyńskiego z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.

Zenon Butkiewicz, mówiąc o genezie Konkursu, podkreśli, że modelem był powołany w latach 90. Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Opowiadał też o zespoleniu KLASYKI z opolskim festiwalem „Klasyka Polska”.

Link do podcastu