Edycja X Konkurs Harmonogram Regulamin Pytania i odpowiedzi Komisja Artystyczna Spektakle Kontakt Edycja IX Regulamin Pytania i odpowiedzi Harmonogram Komisja Artystyczna Werdykt Spektakle Kontakt Konkurs Edycja VIII Werdykt Jury Regulamin i formularze Pytania i odpowiedzi Harmonogram Spektakle Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Konkurs Edycja VI Werdykt Jury Jury Werdykt Komisji Artystycznej Refundacje Komisja Finansowa Konkurs Spektakle Regulamin Komisja Artystyczna Kontakt Edycja VII Komisja Artystyczna Werdykt Komisji Artystycznej Jury Werdykt Jury Komisja Finansowa Regulamin Spektakle Konkurs Kontakt Edycja V Werdykt Komisji Artystycznej Refundacje Konkurs Regulamin i zgłoszenia Spektakle V edycji Konkursu Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Rozmowa z Magdaleną Miklasz Rozmowa z Tatianą Drzycimską i Katarzyną Migdałowską Rozmowa z Agatą Pietrzyk-Sławińską Rozmowa z Weroniką Łucyk Rozmowa z Agatą Pietrzyk Rozmowa z Patrykiem Kenckim Edycja IV Werdykt Jury Konkurs Spektakle IV edycji Konkursu Regulamin IV edycji Konkursu Harmonogram IV edycji Konkursu Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Archiwum Edycja III Werdykt Jury Konkurs Spektakle III edycji Konkursu Harmonogram III edycji Konkursu Regulamin III edycji Konkursu Edukacja Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Edycja II Werdykt Jury Konkurs Spektakle II edycji Konkursu Regulamin II edycji Konkursu Harmonogram II edycji Konkursu Dyrektor Konkursu Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Aktualności Edycja I Werdykt

„Ślub” w reżyserii Anny Augustynowicz zwycięża na 42. OKT i w konkursie „Klasyka Żywa”

Teatr Współczesny w Szczecinie oraz Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu otrzymały główną nagrodę na zakończonych w niedzielę (23.04) Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Polska” oraz drugiej edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. Jury za najlepszy uznało koprodukowany przez te teatry spektakl „Ślub” Witolda Gombrowicza w reżyserii Anny Augustynowicz. O miano najlepszego walczyło w Opolu siedem spośród 50 zgłoszonych do Konkursu przedstawień z 36 polskich teatrów. Nagrody indywidualne trafiły między innymi do Anny Augustynowicz i Grzegorza Falkowskiego.

Nagroda Główna im. Wojciecha Bogusławskiego w wysokości 80 tys. zł dla teatrów ze Szczecina i Opola jest formą grantu na przygotowanie kolejnej „klasycznej” premiery. Jury 42. Opolskich Konfrontacji Teatralnych i konkursu „Klasyka Żywa” w składzie: Janusz Majcherek (przewodniczący), Małgorzata Leyko, Gabriela Muskała i Piotr Ratajczak, przyznało także 11 innych nagród i wyróżnień.

W dziedzinie reżyserii (10 tys. zł) nagrodzona została reżyserka „Ślubu” Anna Augustynowicz. Jurorzy docenili twórczynię za „czystość formy, lojalność wobec znaczeń tekstu i odkrywczość jego interpretacji, a także za wydobycie współczesnego sensu utworu bez nachalnej aktualizacji”. Główna nagroda aktorska (5 tys. zł) trafiła do Grzegorza Falkowskiego – odtwórcy roli Henryka w „Ślubie”.

Pozostałe nagrody aktorskie – wszystkie za role w „Ślubie” – przyznano: Jędrzejowi Wieleckiemu za debiut w roli Władzia, Joannie Matuszak za rolę Matki, Grzegorzowi Młudzikowi za rolę Ojca i Arkadiuszowi Buszko za rolę Pijaka.

Wyróżnieni zostali: Dominik Strycharski za autorstwo i wykonanie muzyki do spektaklu „Książę Niezłomny”, Jakub Roszkowski za próbę poszukiwania formy na pograniczu teatru dramatycznego i lalkowego w spektaklach „Wesele” i „Krzyżacy” oraz Marian Czarkowski, Cezary Ilczyna i Maciej Mydlak (trzy wyróżnienia aktorskie ex aequo) za rolę Wrony, Wujka i Profesora w „Kartotece”.

Odczytując werdykt jury jego przewodniczący wyraził jednak zaniepokojenie sposobem interpretowania tekstów klasycznych, jaki obecnie dominuje w wielu teatrach, a zarazem nadzieję, że Komisja Artystyczna następnej edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” będzie miała bogatsze możliwości wyboru wartościowych realizacji scenicznych. Powyższe znalazło swoje odzwierciedlenie w protokole z obrad.

Nagroda Prezydenta Miasta Opola Arkadiusza Wiśniewskiego (w wysokości 10 tys. zł) trafiła do „Kartoteki” Tadeusza Różewicza w reżyserii Andrzeja Majczaka Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie.

Najlepszych twórców wskazali także dziennikarze (jury w składzie Martyna Friedla, Justyna Przyborowicz oraz Kalina Zalewska) oraz członkowie jury społecznego, składającego się z osób zawodowo niezwiązanych z teatrem (Agnieszka Bożyczko, Barbara Piskadło, Kamila Sałajczyk, Wawrzyniec Zięba).

Pełna treść werdyktu na stronie Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu.

Tegorocznym Opolskim Konfrontacjom Teatralnym, będącym jednocześnie finałem drugiej edycji ogólnopolskiego Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, towarzyszyło hasło „Klasyka dotyka”. W ciągu sześciu intensywnych festiwalowych dni zaprezentowano siedem najciekawszych inscenizacji klasycznej literatury polskiej ostatniego sezonu. Do Opola przyjechały inscenizacje z Olsztyna, Gdańska, Supraśla, Poznania, Łodzi i Lublina oraz opolsko-szczecińska koprodukcja.

Widzowie, którzy w tych dniach odwiedzali teatr i jego okolice, wzięli także udział w licznych imprezach towarzyszących, między innymi: rozmowach z twórcami, koncertach, czytaniach performatywnych a także opolskiej edycji ogólnopolskiego projektu Spacerownik Teatralny Instytutu Teatralnego oraz warsztatach edukacyjnych.

Podczas uroczystego otwarcia 42. OKT swoje nagrody przyznała Komisja Artystyczna, która wytypowała finałowe spektakle. Nagroda im. Stanisława Hebanowskiego za najciekawsze odkrycie repertuarowe trafiła do Teatru Polskiego w Poznaniu za przedstawienie „Ojczyzna” Krystyny Miłobędzkiej w reżyserii Justyny Sobczyk.