Czy „Klasyka dotyka”? Rozpoczynają się 42. Opolskie Konfrontacje Teatralne

Między 18 a 23 kwietnia w Opolu po raz 42. obchodzić będziemy święto teatralnej klasyki. W tych dniach w opolskim Teatrze im. Jana Kochanowskiego zagrane zostaną najlepsze i najgłośniejsze spektakle, których twórcy wykorzystali do rozmowy z widzami „klasyczne” teksty polskich autorów. Wszystkie one powalczą o główną nagrodę Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska”. Program dopełnią liczne wydarzenia towarzyszące, między innymi koncerty Mai Kleszcz, Mikromusic Acoustic Trio, Marceliny i Stanisław Soyka Trio. Festiwal będzie jednocześnie finałem drugiej edycji ogólnopolskiego Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

Komisja Artystyczna drugiej edycji „Klasyki Żywej”, którą w tym roku tworzyli Dariusz Kosiński (przewodniczący), Jarosław Cymerman, Aneta Groszyńska-Liweń, Ewa Guderian-Czaplińska, Patryk Kencki, Jolanta Kowalska i Wanda Świątkowska wybrała 7 spośród 50 przedstawień, zgłoszonych do Konkursu przez 36 teatrów z 23 miast.

Podczas konferencji prasowej poprzedzającej festiwal przewodniczący Komisji Dariusz Kosiński zwracał uwagę na wysoki poziom artystyczny wielu zgłoszonych do Konkursu spektakli oraz na domykającą się w tym roku nową formułę Opolskich Konfrontacji Teatralnych. Przyznawał jednak, że chciałby, aby w latach kolejnych teatry wykazywały się jeszcze większą odwagą jeśli chodzi o poszukiwanie mało znanych i rzadko wystawianych tekstów. – Mamy nadzieję, że w trzeciej edycji Konkursu tego typu poszukiwań będzie więcej i że za rok osoba, która będzie o tym opowiadała, powie, że nowa edycja przyniosła wielkie odkrycia repertuarowe – dodawał.

Tegorocznym Opolskim Konfrontacjom Teatralnym towarzyszy hasło „Klasyka dotyka”. W ciągu sześciu intensywnych festiwalowych dni Teatr im. Jana Kochanowskiego znowu stanie się miejscem prezentacji najciekawszych inscenizacji klasycznej literatury polskiej. Do Opola przyjadą inscenizacje z Olsztyna, Gdańska, Supraśla, Poznania, Łodzi i Lublina oraz opolsko-szczecińska koprodukcja. Planowane są również liczne imprezy towarzyszące: rozmowy z twórcami, opolska edycja ogólnopolskiego projektu Spacerownik Teatralny, koncerty, warsztaty edukacyjne z cyklu Teatroteka Szkolna, przedstawienia pozakonkursowe, radiowe słuchowiska na żywo, warsztaty i czytania performatywne – m.in. Matki Witkacego w reżyserii Katarzyny Herman, która przywoła legendarne przedstawienie dyplomowe, w którym zagrali studenci PWST w Warszawie, rocznik 1994: m.in. Katarzyna Łochowska, Agnieszka Kotlarska, Małgorzata Kożuchowska, Agata Kulesza, Anna Samusionek, Bartosz Opania, Norbert Rakowski, Hubert Urbański.

– To ciekawe, ale też trzeba przyznać dość dziwne przedsięwzięcie, które ma przybliżyć ten fantastyczny ’94 rocznik warszawskiej szkoły teatralnej. Wyszły z niej wtedy wielkie gwiazdy teatru i ekranu. Teraz spotkamy się w Opolu. Naprawdę warto do nas przyjechać, bo kiedy festiwal się odbywa, miasto zaczyna żyć i tętnić razem z nim, a w teatrze od rana do nocy coś się dzieje – zachęcał dyrektor festiwalu oraz Teatru im. Jana Kochanowskiego Norbert Rakowski.

Ostatniego festiwalowego dnia pięcioosobowe jury przyzna jednemu ze spektakli Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego, a także szereg innych nagród indywidualnych i zespołowych.  – Staraliśmy się, aby jury łączyło praktyków i osoby, które spoglądają na teatr od strony teoretycznej. W tym gronie znaleźli się ostatecznie Małgorzata Leyko, Krystyna Meissner, Gabriela Muskała, Janusz Majcherek i Piotr Ratajczak – wyliczał dyrektor drugiej edycji Konkursu „Klasyka Żywa” Zenon Butkiewicz.

Tego wieczoru swoje nagrody przyzna także jury dziennikarzy, któremu przewodniczy Jacek Cieślak, składające się z mieszkańców Opola jury społeczne, a także Prezydent Miasta Opola. Z kolei podczas uroczystego otwarcia swoje nagrody – w tym Nagrodę im. Stanisława Hebanowskiego za najciekawsze odkrycie repertuarowe – przyzna Komisja Artystyczna.