Edycja IX Konkurs Regulamin Harmonogram Pytania i odpowiedzi Spektakle Kontakt Komisja Artystyczna Edycja VIII Werdykt Komisji Artystycznej Regulamin i formularze Pytania i odpowiedzi Harmonogram Spektakle Komisja Artystyczna Kontakt Konkurs Edycja VI Werdykt Jury Jury Werdykt Komisji Artystycznej Refundacje Komisja Finansowa Konkurs Spektakle Regulamin Komisja Artystyczna Kontakt Edycja VII Komisja Artystyczna Werdykt Komisji Artystycznej Jury Werdykt Jury Komisja Finansowa Regulamin Spektakle Konkurs Kontakt Edycja V Werdykt Komisji Artystycznej Refundacje Konkurs Regulamin i zgłoszenia Spektakle V edycji Konkursu Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Rozmowa z Magdaleną Miklasz Rozmowa z Tatianą Drzycimską i Katarzyną Migdałowską Rozmowa z Agatą Pietrzyk-Sławińską Rozmowa z Weroniką Łucyk Rozmowa z Agatą Pietrzyk Rozmowa z Patrykiem Kenckim Edycja IV Werdykt Jury Konkurs Spektakle IV edycji Konkursu Regulamin IV edycji Konkursu Harmonogram IV edycji Konkursu Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Archiwum Edycja III Werdykt Jury Konkurs Spektakle III edycji Konkursu Harmonogram III edycji Konkursu Regulamin III edycji Konkursu Edukacja Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Edycja II Werdykt Jury Konkurs Spektakle II edycji Konkursu Regulamin II edycji Konkursu Harmonogram II edycji Konkursu Dyrektor Konkursu Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Aktualności Edycja I Werdykt Konkurs Harmonogram I edycji Konkursu Regulamin I edycji Konkursu Konkurs inscenizacji Konkurs projektów Jury Komisja Artystyczna Komisja / Jury Pytania i odpowiedzi Kontakt

Czy „Klasyka dotyka”? Rozpoczynają się 42. Opolskie Konfrontacje Teatralne

Między 18 a 23 kwietnia w Opolu po raz 42. obchodzić będziemy święto teatralnej klasyki. W tych dniach w opolskim Teatrze im. Jana Kochanowskiego zagrane zostaną najlepsze i najgłośniejsze spektakle, których twórcy wykorzystali do rozmowy z widzami „klasyczne” teksty polskich autorów. Wszystkie one powalczą o główną nagrodę Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska”. Program dopełnią liczne wydarzenia towarzyszące, między innymi koncerty Mai Kleszcz, Mikromusic Acoustic Trio, Marceliny i Stanisław Soyka Trio. Festiwal będzie jednocześnie finałem drugiej edycji ogólnopolskiego Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

Komisja Artystyczna drugiej edycji „Klasyki Żywej”, którą w tym roku tworzyli Dariusz Kosiński (przewodniczący), Jarosław Cymerman, Aneta Groszyńska-Liweń, Ewa Guderian-Czaplińska, Patryk Kencki, Jolanta Kowalska i Wanda Świątkowska wybrała 7 spośród 50 przedstawień, zgłoszonych do Konkursu przez 36 teatrów z 23 miast.

Podczas konferencji prasowej poprzedzającej festiwal przewodniczący Komisji Dariusz Kosiński zwracał uwagę na wysoki poziom artystyczny wielu zgłoszonych do Konkursu spektakli oraz na domykającą się w tym roku nową formułę Opolskich Konfrontacji Teatralnych. Przyznawał jednak, że chciałby, aby w latach kolejnych teatry wykazywały się jeszcze większą odwagą jeśli chodzi o poszukiwanie mało znanych i rzadko wystawianych tekstów. – Mamy nadzieję, że w trzeciej edycji Konkursu tego typu poszukiwań będzie więcej i że za rok osoba, która będzie o tym opowiadała, powie, że nowa edycja przyniosła wielkie odkrycia repertuarowe – dodawał.

Tegorocznym Opolskim Konfrontacjom Teatralnym towarzyszy hasło „Klasyka dotyka”. W ciągu sześciu intensywnych festiwalowych dni Teatr im. Jana Kochanowskiego znowu stanie się miejscem prezentacji najciekawszych inscenizacji klasycznej literatury polskiej. Do Opola przyjadą inscenizacje z Olsztyna, Gdańska, Supraśla, Poznania, Łodzi i Lublina oraz opolsko-szczecińska koprodukcja. Planowane są również liczne imprezy towarzyszące: rozmowy z twórcami, opolska edycja ogólnopolskiego projektu Spacerownik Teatralny, koncerty, warsztaty edukacyjne z cyklu Teatroteka Szkolna, przedstawienia pozakonkursowe, radiowe słuchowiska na żywo, warsztaty i czytania performatywne – m.in. Matki Witkacego w reżyserii Katarzyny Herman, która przywoła legendarne przedstawienie dyplomowe, w którym zagrali studenci PWST w Warszawie, rocznik 1994: m.in. Katarzyna Łochowska, Agnieszka Kotlarska, Małgorzata Kożuchowska, Agata Kulesza, Anna Samusionek, Bartosz Opania, Norbert Rakowski, Hubert Urbański.

– To ciekawe, ale też trzeba przyznać dość dziwne przedsięwzięcie, które ma przybliżyć ten fantastyczny ’94 rocznik warszawskiej szkoły teatralnej. Wyszły z niej wtedy wielkie gwiazdy teatru i ekranu. Teraz spotkamy się w Opolu. Naprawdę warto do nas przyjechać, bo kiedy festiwal się odbywa, miasto zaczyna żyć i tętnić razem z nim, a w teatrze od rana do nocy coś się dzieje – zachęcał dyrektor festiwalu oraz Teatru im. Jana Kochanowskiego Norbert Rakowski.

Ostatniego festiwalowego dnia pięcioosobowe jury przyzna jednemu ze spektakli Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego, a także szereg innych nagród indywidualnych i zespołowych.  – Staraliśmy się, aby jury łączyło praktyków i osoby, które spoglądają na teatr od strony teoretycznej. W tym gronie znaleźli się ostatecznie Małgorzata Leyko, Krystyna Meissner, Gabriela Muskała, Janusz Majcherek i Piotr Ratajczak – wyliczał dyrektor drugiej edycji Konkursu „Klasyka Żywa” Zenon Butkiewicz.

Tego wieczoru swoje nagrody przyzna także jury dziennikarzy, któremu przewodniczy Jacek Cieślak, składające się z mieszkańców Opola jury społeczne, a także Prezydent Miasta Opola. Z kolei podczas uroczystego otwarcia swoje nagrody – w tym Nagrodę im. Stanisława Hebanowskiego za najciekawsze odkrycie repertuarowe – przyzna Komisja Artystyczna.