Konkursy dobrze służą teatrowi

W poniedziałek 12 grudnia gościem Teresy Drozdy w audycji „Wieczór RDC” był dyrektor II edycji Konkursu, Zenon Butkiewicz, który opowiadał o idei, jaka towarzyszyła powstaniu KLASYKI ŻYWEJ, jak i jakości klasycznego repertuaru w teatrach.

Dyrektor Butkiewicz podsumował konkursowe statystyki – w tej chwili zgłosiło się 48 przedstawień z 23 teatrów, ale wciąż – do końca bieżącego roku – teatry mogą zgłaszać się do II edycji. Teresa Drozda zwróciła uwagę, że w poprzedniej edycji, z uwagi na jubileuszowe obciążenie, było bardzo wiele utworów romantycznych. Tym razem wszystkiego jest raczej po równo, przy czym da się zauważyć znacznie mniejszą obecność Aleksandra Fredry. Za to w repertuarze konkursowym znajduje się wiele dzieł przedromantycznych, np. „Krakowiacy i górale” Wojciecha Bogusławskiego, „Nowe Ateny” Benedykta Chmielowskiego, „Rękopis znaleziony w Saragossie” Jana Potockiego czy „Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim”. Mamy też dwie inscenizacje „Krzyżaków” Henryka Sienkiewicza, wiele utworów Witkacego, a także tekstów ocierających się o współczesność, np. Jerzego Afanasjewa, Tadeusz Różewicza, Helmuta Kajzara, Tymoteusza Karpowicza, Stanisława Lema czy Konstantego I. Gałczyńskiego. Wśród klasycznych autorów wciąż brakuje Stefana Żeromskiego czy Jarosława Iwaszkiewicza – w tym aspekcie teatry powinny mieć na uwadze mechanizm zachęty, jakim jest nagroda im. Stanisława Hebanowskiego za odkrycie repertuarowe, którą w poprzedniej edycji otrzymał „Car samozwaniec” Adolfa Nowaczyńskiego z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.

Zenon Butkiewicz, mówiąc o genezie Konkursu, podkreśli, że modelem był powołany w latach 90. Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Opowiadał też o zespoleniu KLASYKI z opolskim festiwalem „Klasyka Polska”.

Link do podcastu