Edycja IX Konkurs Regulamin Harmonogram Pytania i odpowiedzi Spektakle Kontakt Komisja Artystyczna Edycja VIII Werdykt Komisji Artystycznej Regulamin i formularze Pytania i odpowiedzi Harmonogram Spektakle Komisja Artystyczna Kontakt Konkurs Edycja VI Werdykt Jury Jury Werdykt Komisji Artystycznej Refundacje Komisja Finansowa Konkurs Spektakle Regulamin Komisja Artystyczna Kontakt Edycja VII Komisja Artystyczna Werdykt Komisji Artystycznej Jury Werdykt Jury Komisja Finansowa Regulamin Spektakle Konkurs Kontakt Edycja V Werdykt Komisji Artystycznej Refundacje Konkurs Regulamin i zgłoszenia Spektakle V edycji Konkursu Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Rozmowa z Magdaleną Miklasz Rozmowa z Tatianą Drzycimską i Katarzyną Migdałowską Rozmowa z Agatą Pietrzyk-Sławińską Rozmowa z Weroniką Łucyk Rozmowa z Agatą Pietrzyk Rozmowa z Patrykiem Kenckim Edycja IV Werdykt Jury Konkurs Spektakle IV edycji Konkursu Regulamin IV edycji Konkursu Harmonogram IV edycji Konkursu Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Archiwum Edycja III Werdykt Jury Konkurs Spektakle III edycji Konkursu Harmonogram III edycji Konkursu Regulamin III edycji Konkursu Edukacja Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Edycja II Werdykt Jury Konkurs Spektakle II edycji Konkursu Regulamin II edycji Konkursu Harmonogram II edycji Konkursu Dyrektor Konkursu Komisja Artystyczna Komisja Finansowa Kontakt Aktualności Edycja I Werdykt Konkurs Harmonogram I edycji Konkursu Regulamin I edycji Konkursu Konkurs inscenizacji Konkurs projektów Jury Komisja Artystyczna Komisja / Jury Pytania i odpowiedzi Kontakt

Kto najlepiej wystawiał klasyków? Poznaliśmy finalistów konkursu „Klasyka Żywa”

Wesele z Narodowego Starego Teatru w Krakowie (reż. Jan Klata), Chłopi z Teatru Powszechnego w Warszawie (reż. Krzysztof Garbaczewski), Słowo o Jakóbie Szeli z Teatru Śląskiego w Katowicach (reż. Michał Kmiecik), Dziady – Noc Druga z Teatru Wierszalin (reż. Piotr Tomaszuk), Noce i dnie. Tom VI: Nie wiem, o czym jest jutro z Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu (reż. Seb Majewski), Sposób na Alcybiadesa z Teatru im. Osterwy w Lublinie (reż. Piotr Ratajczak) i Tajny dziennik z Teatru Dramatycznego w Warszawie (reż. Wojciech Urbański) – to najlepsze spektakle „polskiej klasyki”, które powalczą w finale ogólnopolskiego konkursu „Klasyka Żywa” podczas kwietniowych 43. Opolskich Konfrontacji Teatralnych.

Finałowa lista spektakli to efekt prac Komisji Artystycznej, której członkowie przez ostatnie miesiące obejrzeli kilkadziesiąt przedstawień zgłoszonych do III edycji konkursu „Klasyka Żywa”. Mogą brać w nim udział inscenizacje tekstów powstałych przed 1982 rokiem.

Najlepsze ubiegłoroczne wystawienia polskich klasyków zaprezentowane zostaną w dniach 3-8 kwietnia 2018 podczas 43. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyka Żywa” (Teatr im. Jana Kochanowskiego). Tam powalczą o główne nagrody festiwalu i konkursu. Laureatów wyłoni Jury, w którego skład – jak co roku – wejdą znawcy teatru i dramatu, teoretycy i praktycy. Nazwiska członków Jury poznamy niebawem.

Podczas festiwalu swoje nagrody dla twórców przedstawień niezakwalifikowanych do finału ogłosi także Komisja Artystyczna. Jej członkowie wręczą również Nagrodę Specjalną im. Stanisława Hebanowskiego za odkrycie repertuarowe.

 

W ubiegłym roku w finale konkursu „Klasyka Żywa” znalazło się także siedem spektakli (wybrano je spośród 50 zgłoszonych do Konkursu przedstawień z 36 polskich teatrów). Wszystkie zaprezentowano podczas 42. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, gdzie walczyły o miano najlepszego. Zwyciężył Ślub Witolda Gombrowicza w reżyserii Anny Augustynowicz – koprodukcja Teatru Współczesnego w Szczecinie oraz Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Nagrody indywidualne trafiły między innymi do Anny Augustynowicz i Grzegorza Falkowskiego.

Teatry mogą już zgłaszać spektakle do kolejnej – IV – edycji konkursu „Klasyka Żywa”, która została właśnie ogłoszona.

Konkurs „Klasyka Żywa” organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego główny cel to zwiększenie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów oraz wzmacnianie zainteresowania nimi dzisiejszych twórców i odbiorców teatru, a także przywracanie do repertuaru wartościowych dzieł dramatu polskiego, zapomnianych lub rzadko wystawianych.

—–

Komisja Artystyczna w składzie: Jarosław Gajewski (przewodniczący), Jarosław Cymerman, Ewa Guderian-Czaplińska, Patryk Kencki, Agnieszka Korytkowska-Mazur, Paweł Paszta i Waldemar Raźniak zadecydowała, że podczas 43. OKT / „Klasyka Żywa” zaprezentowane zostaną następujące spektakle:

Chłopi Władysława Stanisława Reymonta, reż. Krzysztof Garbaczewski, Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie;

 Dziady – Noc Druga Adama Mickiewicza, reż. Piotr Tomaszuk, Teatr Wierszalin w Supraślu;

Noce i dnie. Tom VI: Nie wiem, o czym jest jutro Marii Dąbrowskiej, reż. Seb Majewski, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu;

Słowo o Jakóbie Szeli Brunona Jasieńskiego, reż. Michał Kmiecik, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach;

Sposób na Alcybiadesa Edmunda Niziurskiego, reż. Piotr Ratajczak, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie;

Tajny dziennik Mirona Białoszewskiego, reż. Wojciech Urbański, Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy;

Wesele Stanisława Wyspiańskiego, reż. Jan Klata, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.