Opolskie Konfrontacje Teatralne zakończone

W niedzielę 10 kwietnia zakończyły się trwające 6 dni 41. Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Polska”.  Grzegorz Artman został niekwestionowanym zwycięzcą w plebiscycie jury społecznego i dziennikarzy.

Ostatnim pokazem festiwalu była „Grażyna” Radosława Rychcika z Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie – spektakl nagrodzony III Nagrodą w I edycji Konkursu. Po pokazie Norbert Rakowski dokonał uroczystego zamknięcia festiwalu, zapraszając przedstawicieli jury społecznego i dziennikarzy do ogłoszenia wyników i przyznania nagród.

Jury społeczne przyznało dwie nagrody i jedno wyróżnienie. Pierwsza nagroda w wysokości 3.000 zł przypadła Grzegorzowi Artmanowi, aktorowi Teatru Polskiego w Bydgoszczy, za najciekawszą i złożoną kreację aktorską. Drugą nagrodę w wysokości 2.000 zł przyznano Maciejowi Chojnackiemu z Teatru Wybrzeże w Gdańsku za najlepszą scenografię w spektaklu „Faraon”. Wyróżnienie otrzymał Chór Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie.

Pięcioosobowe jury obradowało w składzie: Wojciech Bimek, Jolanta Gębczak, Olga Papacz, Elżbieta Szczepanik, Rafał Wałęka.

Uznanie jury dziennikarzy otrzymali zaś: Karolina Bacia za rolę Diany w spektaklu „Fantazy” w reż. Michała Zadary, Grzegorz Artman za rolę Lucyfera w spektaklu „Samuel Zborowski” w reż. Pawła Wodzińskiego i Robert Urbański za adaptację „Cara Samozwańca” w reż. Jacka Głomba.

Czteroosobowe jury dziennikarzy współtworzyli: Justyna Przyborowicz (Radio Opole), Iwona Kłopocka (NTO), Beata Kustra („Didaskalia”), Henryk Mazurkiewicz (teatralny.pl).

Ostatniego dnia festiwalu odbył się też prowadzony przez Piotra Olkusza panel dyskusyjny „Interpretacja klasyki – perspektywy”, w którym wzięli udział m.in. dyrektor II edycji „Klasyki Żywej” Zenon Butkiewicz, dyrektor Instytutu Teatralnego Dorota Buchwald, dyrektor Teatru Kochanowskiego w Opolu Norbert Rakowski oraz reżyserzy prezentowanych podczas festiwalu spektakli: Radosław Rychcik, Adam Nalepa czy Jacek Głomb. Dyskutowano o wpływie konkursu „Klasyka Żywa” na jakość i ilość wystawień klasyki w polskim teatrze oraz o przyjętych w Konkursie kryteriach. W tym kontekście przywołano także znakomity artykuł Wandy Świątkowskiej wydrukowany w marcowym numerze „Dialogu” pt. „Klasyka? Żywa!”. Warto przeczytać!